eReport.sk
Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Foto: tasr

ŠKANDÁL u Doležala! Firma s väzbami na švagrinú ministra dopravy „podojila“ štátne železnice

Nadácia Zastavme korupciu v spolupráci s Investigatívnym centrom Jána Kuciaka (ICJK) upozornili na podozrivý obchod v rezorte dopravy, ktorý je vedený ministrom Andrejom Doležalom (Sme rodina). Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) mala nakúpiť vysielačky za štvornásobnú sumu oproti tej, za ktorú ich nakúpil štátny dopravca Cargo. Má pri tom ísť o rovnaký typ prístroja. Vo firme, od ktorej ZSSK vysielačky nakúpili, pôsobila Doležalova švagriná.

„Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si objednala jednu rádiostanicu za 46-tisíc eur, nákladný štátny dopravca Cargo kúpil rovnaký typ od českého výrobcu za 12-tisíc eur. Cenu podľa ZSSK ovplyvňuje náročnosť montáže,“ píše sa v článku na stránkach nadácie. Celý obchod má byť financovaný z eurofondov.

Ide o rodinkárstvo?

„Štátne železnice nakúpili rádiostanice do lokomotív od firmy, v ktorej ešte vlani pôsobila príbuzná ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina). Rádiostanice sú štvornásobne drahšie ako zariadenia rovnakého typu, ktoré si tento rok zadovážila iná štátna firma nákladné Cargo,“ spresnili ďalej v článku.

Pokiaľ sú informácie o predraženej cene a minulosti Doležalovej príbuznej v dodávateľskej firme pravdivé, mohlo by ísť o prípad rodinkárstva. Vo firme pri tom mala pôsobiť ako konateľka, čo je rozhodne pozícia s vysokým významom.

Vata 1,85 milióna eur?

Ide konkrétne o firmu Betamont, od ktorej ZSSK, ktorých jediným akcionárom je práve ministerstvo dopravy, mali kúpiť 54 vysielačiek do lokomotív. Celkovo teda išlo o obchod vo výške 2,5 milióna eur, pri čom pri cene, za ktorú rovnaké vysielačky nakupoval Cargo, by táto cena bola len necelých 650 tisíc eur. Takéto rodinkárstvo by teda stálo verejné zdroje 1,85 milióna eur.

„Požadované technické parametre rádiostaníc v súťažných podkladoch Železničnej spoločnosti a v zmluve Carga s firmou Nextrail sú pritom podobné,“ dodali nadácia a investigatívne centrum.

Nadácia argumenty ZSSK vážne spochybňuje

ZSSK sa bráni argumentom, že cenu ovplyvňuje náročnosť montáže: “Napríklad trasovanie priestorom pre cestujúcich, musí ísť naprieč celou jednotkou, nielen na začiatok a koniec rušňa, ako v prípade Cargo,“ tvrdia.

Zastavme korupciu a ICJK tento argument síce čiastočne uznávajú, no majú k nemu zásadné pripomienky: „Zaujímavé však je, že ZSSK kúpila vysielačky aj do troch pomocných rušňov 736, ktoré majú iba jednu kabínu. Napriek tomu sa cena jednej rádiostanice vyšplhala na 47.460 eur za kus rovnako, ako pri niekoľkonásobne dlhších tatranských električkách.“

Doležal tvrdí, že o ničom nevie

Doležal vo svojej obhajobe zdôrazňuje, že jeho švagriná Alica Doležalová sa vzdala funkcie konateľky vo firme ihneď ako sa dozvedela, že sa Doležal stane ministrom. Zároveň zdôrazňuje, že nezasahuje do verejných obstarávaní. “Ministerstvo žiadnym spôsobom nezasahuje do verejných obstarávaní, ktoré organizujú naše podriadené organizácie. Nemáme ani vedomosti o členoch komisií pri výberových konaniach a ani o záujemcoch v tendroch,” reagoval Doležalov komunikačný odbor na ministerstve.

Konflikt záujmov je možný, tvrdia špecializovaní advokáti

Záverom analýzy advokátskej kancelárie AGM Partners, ktorá sa špecializuje na verejné obstarávania však je, že reálne môže ísť o konflikt záujmov. Zákazka vraj „zahŕňa situáciu, ak zainteresovaná osoba, ktorá môže ovplyvniť výsledok alebo priebeh verejného obstarávania, má priamy alebo nepriamy záujem na jeho výsledku,” konštatovala Michaela Dudeková z AGM Partners. Podľa Zastavme korupciu a ICJK mohla mať Alica Doležalová aj napriek odchodu z firmy aj naďalej záujem na jej dobrých ekonomických výsledkoch.

Mali prijať opatrenia, je to povinnosť obstarávateľa

V takýchto prípadoch, ak verejný obstarávateľ zistí konflikt záujmov, je podľa Dudekovej povinný vykonať opatrenia. “Napríklad vylúčiť zainteresovanú osobu z procesu verejného obstarávania alebo upraviť jej povinnosti a zodpovednosti s cieľom zabrániť pretrvávaniu konfliktu záujmov. Neznamená to ale, že by mala byť automaticky vylúčená aj samotná ponuka a uchádzač” poznamenala.

Mohlo by vás zaujímať


KOMENTÁRE ČLÁNKU :

ŠKANDÁL u Doležala! Firma s väzbami na švagrinú ministra dopravy „podojila“ štátne železnice

2 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre