eReport.sk
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, foto:tasr/ap

Šialené nápady EÚ: Zákaz výmeny prevodovky a motora, autá len pre bohatých


V Bruseli pre nás chystajú ďalšie šialené nápady a habaďúry. Našli spôsob, ako ľudí donútiť vzdať sa áut so spaľovacími motormi a neštítia sa to robiť pod rúškom tajnosti. Zdá sa, že autá už budú môcť vlastniť len naozaj majetní občania.

Schválením zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035 sa bruselské ťaženie proti automobilom so spaľovacími motormi neskončilo. Majú pre pre náš pripravené ďalšie šialené nápady a habaďúry. „Napriek niektorým výnimkám, ako sú spaľovacie motory pre syntetické palivá či limitovaný počet kusov luxusných značiek, ktoré sú a budú dostupné len pre tých naozaj superbohatých, to totiž znamená, že osobná doprava bude výsadou majetných,“ píše portál Postoj.

V EÚ budú autá vlastniť len majetní

Ostatní menej majetní majú byť odkázaní na vlastné fyzické sily alebo verejnú dopravu, ktorej dostupnosť a využiteľnosť bude v rukách štátu. Očakávať radikálne zlacnenie elektrických áut zároveň nie je namieste. Dopyt po surovinách potrebných na ich výrobu bude totiž znamenať aj rast ich ceny. Navyše, EÚ sa už teraz snaží brániť dovozu lacnejších elektrických áut z Číny, čo k zlacňovaniu osobných áut samozrejme takisto nepovedie, ale spôsobí presný naopak.

Bruselskí úradníci predpokladajú, že ľudia, ktorí nebudú mať možnosť zaobstarať si nové auto, sa budú snažiť to svoje existujúce udržať v prevádzke čo najdlhšie. A v tomto prípade zrejme predpokladajú správne.

Mnohí totiž varujú pred situáciou, kedy sa po európskych cestách bude preháňať čoraz viac starých áut a nových bude pribúdať len málo. Skutočný efekt zákazu predaja áut so spaľovacím motorom bude z hľadiska emisií presne opačný ako zamýšľaný.

Čím viac regulácií EÚ prináša, tým vynaliezavejší musia byť ľudia. Bruselskí úradníci s tým rátajú a chceli by túto ľudovú vynaliezavosť zadusiť už v zárodku. A plánujú to urobiť tak, aby si to nikto príliš nevšimol.

Zákaz spaľovacích motorov bol obrovskou zmenou. Tá sa nedala urobiť v tajnosti. Uprostred júla sa však v legislatívnej smršti prúdiacej z európskych inštitúcií objavil aj nenápadný a na prvý pohľad neškodný návrh. Ten má novelizovať pravidlá recyklácie a životnosti motorových vozidiel.

Veď my vás už nejako donútime

„Ide do veľkej miery o technickú normu, ktorá sa venuje spôsobom recyklácie vozidiel, obsahu nebezpečných látok a nakladaniu s nimi či tomu, ako sa má naložiť s recyklátom získaným zo spracovania áut. Napríklad že 25 percent plastu využitého pri výrobe nového auta musí byť recyklát a zároveň štvrtina tohto množstva musí pochádzať z recyklovaného auta rovnakého typu,“ píše portál.

Pre osobnú mobilitu naozaj nebezpečné ustanovenie však má byť schované v jej prílohe č. I. Časť A hovorí o tom, kedy je vozidlo technicky a ekonomicky neopraviteľné. V bode 1. vymenúva rôzne okolnosti, kedy je vozidlo technicky neopraviteľné.

Až pri písmene g) sa však dostávame ku kľúčovej formulácii, v ktorej sa uvádza: „jeho oprava si vyžaduje výmenu motora, prevodovky, karosérie alebo zostavy podvozka, ktorou zanikne pôvodná totožnosť vozidla“. Výmena motora či prevodovky je pritom pomerne bežnou záležitosťou. Zároveň je jednou z hlavných činností veľkého množstva autoservisov. A aj podstatným zdrojom ich príjmov.

Takéto odpísanie auta, ktoré mohlo po oprave ďalej slúžiť, by znamenalo ekonomický problém pre majiteľa vozidla. Hoci výmena motora nie je lacnou záležitosťou, stále je lacnejšia ako kúpa nového či ojazdeného auta v dobrom stave.

Mohlo by vás zaujímať

  1. Dva uhly pohľadu
  2. Korčokova kampaň
  3. Suverenita je najdôležitejšia
  4. Ostrá diskusia

Bruselské habaďúry

Ďalšie bruselské habaďúry sa schovávajú v časti ekonomicky neopraviteľného auta. Také je podľa návrhu vtedy, keď „je jeho trhová hodnota nižšia ako náklady na nevyhnutné opravy potrebné na jeho obnovu v Únii do technického stavu, ktorý by postačoval na získanie protokolu o kontrole technického stavu v členskom štáte, v ktorom bolo vozidlo evidované pred opravou“.

Mohlo by to znieť logicky. Málokto by investoval do opravy viac peňazí ako sumu, za ktorú by si mohol nové porovnateľné auto kúpiť. Avšak ak sa niekto rozhodne zrepasovať si starú Škodovku zdedenú po starých rodičoch a investovať do nej svoje peniaze a čas, mala by to byť výsostne jeho vec a malo by mu to byť umožnené.

Tretia kategória hovorí o tom, že vozidlo „možno považovať za technicky neopraviteľné“, ak má napríklad demontované dvere, bolo ponorené vo vode pod prístrojovú dosku a poškodil sa jeho motor alebo elektrické rozvody, vytiekla mu brzdová alebo chladiaca kvapalina či má nadmerne opotrebované brzdy. V tomto prípade musí prejsť technickým posúdením, „či by bol technický stav vozidla postačujúci na získanie protokolu o kontrole technického stavu v členskom štáte, v ktorom bolo vozidlo evidované pred opravou“. Ak STK nezíska, putuje do šrotu.

Zaujímavé sú aj dodatočné kritériá, ktoré môžu ojazdené vozidlo odsúdiť na zánik. Okrem tých, ktoré platia už dnes, sa v návrhu objavilo aj diskutabilné kritérium. A síce, že auto „nie je primerane chránené pred poškodením počas uskladnenia, prepravy, nakládky a vykládky“. Takéto auto môže byť vyhlásené za auto po skončení životnosti a stáva sa odpadom.

Skrývajú sa za životné prostredie, ide však o suroviny

Návrh tiež stanovuje, že po ortieli neopraviteľnosti musí vlastník vozidla bezodkladne odovzdať vozidlo „autorizovanému zariadeniu na spracovanie“. Samozrejme, na svoje náklady. Ako inak, návrh sa zaštiťuje ochranou životného prostredia, cieľmi znižovania emisií, dozoru nad nakladaním s nebezpečnými odpadmi a podobne. Skutočnú motiváciu tohto návrhu však môžeme badať nie z priamych ustanovení, ale z vysvetľovacieho sprievodného textu.

Takzvané kritické suroviny, čo sú zdroje potrebné na prechod od využívania fosílnych palív k elektrifikácii prakticky všetkého od dopravy až po priemysel, nie sú práve surovinami, ktorými by Európa na svojo území disponovala v potrebných množstvách. Preto možnosťou, ktorú EÚ pri opatreniach na zabezpečenie kritických surovín spomína, je ich získavanie recykláciou.

Aby však recyklácia aspoň z určitej časti pokryla dopyt, musí sa jej miera rádovo zvýšiť. A to je dôvod, prečo je potrebné zvyšovať mieru recyklácie áut ich vyraďovaním zo životnosti. Zároveň ide o výnosný biznis. Zdroj suroviny, teda šrot, dostane spracovateľ veľmi lacno úradným rozhodnutím. Následne získané suroviny, najmä energetické a vzácne kovy, predáva s rastúcim ziskom.

Zdroj: postoj.sk

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Šialené nápady EÚ: Zákaz výmeny prevodovky a motora, autá len pre bohatých

Odoberať
Upozorniť na
15 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre