Autorom príspevku je predseda strany Socialisti.sk Artur Bekmatov. Tvrdí, že strana SaS ticho dokončuje doprivatizáciu SAD. Zo štátnych podieľov plynú kladné dividendy do štátneho rozpočtu už niekoľko rokov a to aj napriek tomu, že sme v kríze. Argument efektivity by v tomto prípade úplne neprešiel a ľuďom by sa v prípade doprivatizácie „SADiek“ zvyšovali náklady na cestovanie.
„Sulíkovi nominanti dokončujú tichú doprivatizáciu SADiek
V roku 2019 predávané podiely priniesli štátu viac ako jeden milión eur. Zisk priniesli aj v roku 2020, a to i napriek pandémii. Štát vtedy z dividend zinkasoval 720 000 eur. Nominanti SaS sú aj napriek tomu odhodlaní sa podielov v dopravných spoločnostiach zbaviť.
A nielen to, cieľom súčasnej generálnej riaditeľky MH manažment spravujúcej podiely štátu v rôznych spoločnostiach, je celú spoločnosť zlikvidovať. Ale o tom neskôr.
Bez štipky rozumu
Pokým pri snahách zbaviť štát dlhodobo stratového majetku možno v argumentácii ekonomických liberálov nájsť aspoň letmé náznaky logiky, tak v prípade, keď chcú štát zbaviť majetku, ktorý mu pravidelne prináša zisk, sa človeku doslova zastavuje rozum.
Zdá sa, že ekonomickí liberáli z SaS sa zo súčasnej energetickej krízy absolútne nepoučili. Teraz naplno pociťujeme, že bolo chybou pripraviť štát o kontrolu nad energetickým sektorom.
Doprava je ďalšou oblasťou, ktorá spadá medzi strategické odvetvia. A absencia kontroly samospráv nad prímestskou dopravou v čase nastupujúcej energetickej krízy je až hrozivo nízka. Je len otázkou času, kedy sa enormný nárast cien energií a turbulencie na trhu s pohonnými hmotami začnú prejavovať aj vo fungovaní prímestskej dopravy a verejnosť zistí, že samosprávy voči súkromným dopravcom majú nepostačujúce možnosti.
Aj z tohto dôvodu som v súboji o post nitrianskeho župana otvoril otázku odstrihnutia sa Nitrianskeho samosprávneho kraja od súkromníka, ktorý zabezpečuje prímestskú dopravu do roku 2026, a založenia dopravnej spoločnosti priamo krajom.
K podielom sa mohli dostať župy
Ekonomickí diletanti z SaS teraz premrhali príležitosť ako aspoň čiastočne zvýšiť kontrolu samospráv nad prímestskou dopravou a v neposlednom rade aj nad pracovnými podmienkami šoférov.
Šoféri prímestských liniek sú totiž finančne podhodnotení a ich snahy vyjednať si aspoň mierne zvýšenie miezd sa často vyhrotí až na pokraj štrajku (v roku 2018 SAD Prešov, 2019 Arriva Nitra, 2020 SAD Prešov, 2021 eurobus a vo februári tohto roku SAD Poprad).
Ak sa ministerstvo hospodárstva chcelo zbaviť minoritných podielov v dopravných spoločnostiach, tak ich mohlo napríklad previesť na samosprávne kraje. Podiel v SAD Trenčín na TSK, SAD Prešov na PSK, SAD Zvolen, SAD Lučenec a SAD Banská Bystrica na BBSK, SAD Žilina na ZSK a eurobus na KSK.
Samosprávy by istotne privítali možnosť nahliadnuť do financovania spoločností a overiť si tak argumentáciu manažmentov proti zvyšovaniu miezd či za zvýšené dotácie na údajné straty pri zabezpečovaní prímestskej dopravy.
Podiely v dopravných spoločnostiach s najväčšou pravdepodobnosťou odkúpia majoritní akcionári. Presne tak ako to bolo na konci minulého roku pri doprivatizácii SAD Dunajská Streda, SAD Humenné a SAD Prievidza. A saskári nás budú presviedčať, aký šikovný ťah štát spravil (a akú hlúposť spravili majoritní akcionári).
Prečo je na čele štátnej spoločnosti jej hrobár?
Teraz sa vrátim ku generálnej riaditeľke MH manažment, ktorú som spomínal v úvode článku.
Elementárnym pravidlom personalistiky je, že do svojej spoločnosti beriete ľudí, schopných a odhodlaných spraviť pre rozvoj podniku maximum. Alebo aspoň ľudí, ktorí nebudú cielene škodiť či chod spoločnosti priamo sabotovať.
Lenže práve to sa teraz deje v MH manažment. Marianna Ondrová, ktorá post generálneho riaditeľa MH manažment prevzala po odchode Ľuboša Lopatku v máji tohto roku, hneď po prevzatí funkcie povedala, že jej cieľom okrem rozvoja kúpeľov Sliač a odpredaja podielov v dopravných spoločnostiach sú „aj ďalšie kroky potrebné na napĺňanie vízie postupného ukončovania činnosti MH Manažmentu.“
Mohlo by vás zaujímať:
Jej zvolenie do predstavenstva MH manažment po voľbách v roku 2020 kritizovala aj Transparency international s odôvodnením, že táto osoba nemá skúsenosti z veľkých firiem a je skôr politickým nominantom, keďže sa podieľala na tvorbe volebného programu SaS.
Ešte raz: inštitúciu, ktorá spravuje štátne podiely v rôznych spoločnostiach a jej úlohou je tieto podiely zveľaďovať vedie osoba, ktorá si za svoj konečný cieľ vytýčila likvidáciu tejto inštitúcie.
Sú len dva scenáre, prečo nominanti SaS takto konajú. Buď sú ekonomickí analfabeti, alebo pred záujmami štátu uprednostňujú záujmy tretích strán. V prípade doprivatizácie SADiek, mám na mysli majoritných akcionárov. Napriek všetkému sa mi ako reálnejšia javí druhá možnosť. Lenže v takom prípade to neviem nazvať inak, len ekonomická sabotáž Slovenskej republiky.“
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Podľa Bekmatova dokončuje SaS privatizáciu autobusovej dopravy: Bez štipky rozumu!