eReport.sk

Luxusné elektromobily aj drahé večierky! Takto sa v Trnave rozhadzujú peniaze


Zatiaľ čo mnohé mestá na Slovensku čelia nútenej správe, Trnava bez rozmyslu  rozhadzuje verejné peniaze takmer na čokoľvek.

Vedenie mesta a poslanci klubu Za lepšiu Trnavu pred referendom o parkovacej politike aktívne odhovárali obyvateľov od účasti. Sám primátor Peter Bročka varoval verejnosť pred jeho devastačnými dôsledkami na rozpočet mesta. „V prípade, že by sa malo stať to, čo je obsahom týchto otázok (referendových, pozn. red.), čo je veľmi ťažko vôbec si predstaviť, malo by to radikálne negatívne ekonomické dôsledky na toto mesto,“ povedal primátor Peter Bročka na tlačovej konferencii koncom minulého roka. Dochádzalo aj k nadhodnocovaniu nákladov spojených s referendom, ktoré boli v skutočnosti polovičné. 

Mesto Trnava je však na megalomanské výdavky zvyknuté. Dôkazom sú aj niektoré položky zo zoznamu dodávateľských faktúr. Okrem bežných spotrebných materiálov a výdavkov na riadne fungovanie mesta nachádzame vo zverejňovanom zozname aj niekoľko zaujímavých položiek, ktorými si Trnava doslova „vyhodila z kopýtka“. 

ĎALŠÍ DRAHÝ ELEKTROMOBIL

Do vozidlového parku mesta pribudne nový elektromobil. Na základe zverejnenej objednávky z 11. marca 2024 pôjde o Škodu Enyaq v prémiovej výbave Sportline Advanced za cenu 44 953 eur. V porovnaní so základnými verziami má Trnavou zaobstaraný Sportline luxusný interiér so športovými sedadlami a najdrahšími technologickými vychytávkami. Nehovoriac o vyšperkovanom vzhľade s okrasnými doplnkami. 

Nie je ťažké nadobudnúť pocit, že si tu niekto vyberal a konfiguroval auto podľa vlastného vkusu. S tým rozdielom, že tento nákup zaplatia daňoví poplatníci – bežní obyvatelia Trnavy. Je otázne, z akých dôvodov mesto kupuje ďalšie vozidlo a pre koho má byť určené. Primátor Bročka už v súčasnosti využíva zánovný luxusný elektromobil v hodnote 63 tisíc eur. Ten pôvodne zaobstarala mestská firma TT-IT s.r.o. a k primátorovi sa Hyundai Ioniq 6 dostal až po dohode s radnicou. Trnava za využívanie vozidla platí vlastnej firme ročný poplatok 2 400 eur. 

Otázniky visia aj nad samotným výberom nového elektrického vozidla. Škoda Enyaq patrí k vozidlám vyššej kategórie SUV a na trhu existujú cenovo výhodnejšie alternatívy. Nehovoriac o zvolenej výbave Sportline Advanced, ktorá vyšším výkonom a krajším vzhľadom neponúka mestu žiadnu pridanú hodnotu. V bežnom prevedení môže byť rovnaké vozidlo lacnejšie až o 10 000 eur. 

CHUTNÁ KÁVIČKA

Vedenie mesta si však dopraje aj v iných oblastiach. Príkladom môže byť prémiový švajčiarsky kávovar značky Jura v hodnote 1 420 eur v objednávke z konca roka 2023. Plnoautomatické stroje na kávu od bežných výrobcov dnes môžete v obchode bez väčších problémov nájsť už od 250 eur, teda o 80 % lacnejšie. 

Nešetrí sa ani na nákupe samotnej zrnkovej kávy. Samozrejmosťou sú výberové organické zrná s cenovkou presahujúcou 10 eur za malé 200 gramové balenia. To je suma, za ktorú si v bežnom obchode dnes môžete zaobstarať až kilogramové balenie bežnej zrnkovej kávy. Posledná marcová objednávka zásob kávy vyšla radnicu na viac než 350 eur a väčšie nákupy sa opakujú spravidla každý mesiac.

NEZABUDNUTEĽNÝ VEČIEROK

Vianočné večierky – bežná súčasť rozlúčky s pracovným kolektívom pred sviatočným obdobím. Posedenie pre zamestnancov mesta každoročne organizuje aj Trnava. Záverečný účet za vianočný večierok však môže prekvapiť. Samotný prenájom miestnosti s občerstvením vyšiel na viac než 10 000 eur. Súčasťou posedenia pre zamestnancov bol aj kultúrny program. Vystúpenie skupiny Bystrík band stálo mesto Trnava neuveriteľných 4 200 eur. Ozvučenie miestnosti malo samostatnú cenovku takmer 2 000 eur a zabudnúť nemôžeme ani na prenájom fotobúdky v hodnote 540 eur. 

Len vymenované položky vyšli mesto na takmer 17 000 eur. Mimoriadne kontrastne pôsobí mestský príspevok z rovnakého obdobia na vianočnú večeru pre ľudí bez domova vo výške 800 eur. 

S CHYBAMI

Skutočný účet za vianočný večierok napriek tomu nepoznáme, v zozname objednávky označujú len všeobecne. Napríklad spomínaný prenájom priestorov s cateringom v hodnote 10 409 eur označuje mesto v základnom popise objednávky len ako „služby“. Podobne vágne označenia využíva aj na ďalších položkách vo verejnom zozname objednávok. Reálna dohľadateľnosť konkrétnych položiek na základe kľúčového výrazu je prakticky nemožná. 

Často sú v popise rôzne gramatické chyby, ktoré podčiarkujú nízku kvalitu zverejňovania objednávok. Od neškodnej zámeny predložiek po nesprávne použitie ypsilonov. 

SKLADÁME SA VŠETCI

Ostrú debatu na sociálnych sieťach koncom októbra vyvolali propagačné tašky na bicykle, ktoré mesto rozdávalo okoloidúcim záujemcom. Získať ich mohol ktokoľvek, ale zaplatili ich Trnavčania. Dve série cyklotašiek stáli mestský rozpočet viac než 10 000 eur. Trnavčanmi dotované sú aj dobre známe žlté bicykle od slovenskej spoločnosti Kenzel. Dokopy na ich nákup minula Trnava už vyše 131 000 eur.  

V zozname zverejnených objednávok sme sa nedopátrali k presnému účtu za organizáciu raňajok pre nemotoristov, keď počas európskeho týždňa udržateľnej mobility ponúkalo mesto okoloidúcim cyklistom a chodcom bezplatné občerstvenie. Posledný zverejnený záznam pochádza z roku 2020 vo výške 245 eur. 

VYUŽIŤEĽNOSŤ POLOŽIEK PRE VEREJNOSŤ

Prekvapivo nákladná je aj inštalácia a prevádzka snímačov monitorujúcich pohyb bicyklov v Trnave. Zriadenie štyroch počítadiel koncom minulého roka stálo takmer 25 000 eur, čo v prepočte vychádza na viac ako 6 000 eur/kus. Okrem inštalácie musí vedenie mesta každoročne riešiť aj ich servis a integráciu s počítačovým systémom. Posledný účet za výmenu batérií so životnosťou 12 mesiacov stál mesto 3 000 eur (270 eur/kus). Samostatnú položku predstavovalo ročné predplatné softvéru s prístupom k dátam zo snímačov za približne 4 500 eur s potrebou každoročného obnovenia licencie. 

V podobnom duchu mesto investuje aj do nástrojov upokojovania automobilovej dopravy. Len nákup a montáž spomaľovacích vankúšov predstavovali investíciu vo výške 62 000 eur. Značné finančné prostriedky si vyžiadalo dopravné značenie súvisiace so zavedením celomestskej parkovacej politiky, ktorú mesto pred plným spustením opäť prekopalo. Každá zmena regulácie v zónach si bude vyžadovať aj úpravu dopravného značenia, a teda ďalšie investície. 

Všetky položky sú prístupné aj verejnosti na stránkach mesta. Žiaľ, v mnohých objednávkach chýbajú podrobné informácie zdôvodňujúce potrebu obstarania produktu či služby a len málokedy sa verejnosť dozvie ich presné využitie. Napríklad februárový nákup dvoch mobilných telefónov v hodnote 1 320 a 1 269 eur. Slabá transparentnosť môže v konečnom dôsledku vyvolávať nepríjemné pochybnosti o čerpaní verejných financií. 

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Luxusné elektromobily aj drahé večierky! Takto sa v Trnave rozhadzujú peniaze

Odoberať
Upozorniť na
7 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre