Keď sa majiteľ Sedity Pavel Jakubec vyjadril, že neočkovaní by mali sedieť doma, netušil, čo všetko spôsobí. Hoci sa neskôr za svoje slová ospravedlňoval, bolo už neskoro. Na internete sa totiž strhla tzv. keksíková kauza. Časť ľudí sa rozhodla cukrovinky danej spoločnosti ignorovať, iní ich zase podporovali. Hádka sa presunula aj do politiky.
S ikonickým slovenským keksíkom sa napríklad odfotila aj šéfka zdravotníckeho výboru Jana Bittó Cigániková. Výrobok nemenovala a zbavila sa aj obalu. Spravila tak zrejme preto, aby sa „kryla“. Poslancom ako verejným funkcionárom zákon zakazuje akúkoľvek reklamu. V minulosti mala kvôli tomu opletačky napríklad aj prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá sa odfotila s dresom úspešnej lyžiarky. Nie všetci si však dali taký pozor ako Cigániková.
Cigániková sa odfotila s keksíkom. Nemenovala jeho názov a zbavila sa aj obalu. – Foto: fb/jankabittociganikova
Jej stranícky kolega Miroslav Žiak sa zvečnil s celou škatuľou keksíkov. Nápis je dobre viditeľný, navyše pripojil aj popis. „Neviete, prečo mám chuť na Hor-alku?“ pýta sa poslanec, ktorý evidentne leží v žalúdku niektorým politikom. „Poslanec Ondrej Ďurica (Republika) podáva ako člen Výboru NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií disciplinárny podnet na poslanca Miroslava Žiaka,“ upozornil na sociálnej sieti Ďuricov stranícky kolega Milan Uhrík. Páni by vraj boli radi, keby bola liberálovi za propagáciu udelená pokuta.
„Propagovaním vybranej firmy poslanec znevýhodňuje nestranných poctivých podnikateľov, ktorí politické otázky verejne nekomentujú a svoju politickú náklonnosť nijako nevyjadrujú,“ zdôvodňuje europoslanec Uhrík. Diskutujúci sa pýtali, prečo nedali podnet aj na Cigánikovú. „Tá sa odfotila bez komerčného obalu, čiže to sa nedá považovať v zmysle zákona za explicitnú reklamu,“ vysvetlil politik, ktorý sa na výslnie dostal ako člen ĽSNS.
Samotný Žiak si z podnetu ťažkú hlavu nerobí a Ďuricu s Uhríkom vysmial. „Jéj, analfabeti v oblasti práva z Republiky. Zaujímavé, že k tomuto sa vie Uhrík vyjadriť, aj keď nie je právnik,“ uviedol poslanec za SaS. Neskôr sa vyjadril aj pre TASR. „Bol to len status, kde som povedal, že mám na tieto cukrovinky chuť. To neznamená, že robím reklamu. Je niekoľko právnych analýz, ktoré hovoria, že ak chcete, aby to bolo reklamou, musí to byť platený status,“ uzavrel Žiak.
Predseda výboru pre nezlučiteľnosť funkcií Boris Susko (Smer) reagoval, že ústavný zákon nehovorí jasne, čo reklama je. V zákone o reklame je podľa neho reklama špecifikovaná úzko. „Je otázka, či to bude výbor vykladať širšie ako zákon o reklame,“ reagoval pre TASR. V čase tvorby legislatívy neboli podľa neho sociálne siete ešte tak výrazne využívané. Výbor už v minulosti pri posudzovaní reklamy na sociálnych sieťach rozhodol tak, že pokiaľ nejde o sponzorovaný status, nebude sa to považovať za reklamu. Ku každému podnetu sa podľa Suska pristupuje jednotlivo. „Treba posudzovať všetky okolnosti, podľa nich bude výbor posudzovať a môžu byť iné,“ skonštatoval v súvislosti s podnetom na Žiaka.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Keksíková vojna pokračuje. Podnet na poslanca SaSky! Ten sa len smeje, sú to analfabeti