eReport.sk
Slovenský minister dopravy Andrej Doležal zatiaľ neposunul vpred železničnú ani cestnú dopravu. Zdroj: FB / Andrej Doležal

Železničná doprava na Slovensku? Aj s rezortným ministrom spí ako Šípková Ruženka


Doprava. Problém, ktorý riešia mnohé štáty, pretože počet ľudí narastá, a s tým ide ruka v ruke i preprava tovarov. Prirodzene, tým rastie aj nápor na dopravu. A to nielen cestnú, leteckú či lodnú, ale najmä železničnú. A práve tá je, spolu s cestnou, u nás dosť vážnym problémom.

Preplnené cesty, dopravné zápchy na diaľniciach, to je každodenná realita na Slovensku. Ako sa z toho dostať? Riešením je podpora železnice! Železničná nákladná doprava by mohla výrazne odľahčiť cestnú dopravu. Zo stoviek kamiónov, ktoré sa v súčasnosti pohybujú po slovenských diaľniciach, by sa náklad mohol preniesť na železnicu, čo je v tomto smere neporovnateľne efektívnejšie, a najmä ekologickejšie riešenie.

Železnica je ekologickým spôsobom prepravy tovaru

Podpora zo strany štátu je však nevyhnutná. Ako zrovnanie nám môže poslúžiť susedné Česko, s ktorým sme donedávna žili v spoločnom štáte. Prečo Ministerstvo dopravy a výstavby SR nekoná na Slovensku? Majú v Česku lepšieho ministra? Česká republika podporuje železničných nákladných dopravcov napríklad znížením poplatku za obnoviteľné zdroje, tzv. POZE. Podľa českého ministerstva dopravy a ministerstva priemyslu a obchodu je železnica ekologickým spôsobom prepravy tovaru a materiálov, ktoré nemusia byť zaťažené dodatočnými poplatkami. Pre predstavu, nákladní dopravcovia dostanú na týchto poplatkoch takmer miliardu českých korún, teda 40,5 milióna eur.

Železnica je ekologickým spôsobom prepravy tovaru a materiálov, ktoré nemusia byť zaťažené dodatočnými poplatkami.

Martin Kupka, český minister dopravy

Vďaka tomu je železničná doprava stále konkurencieschopná a atraktívna pre mnohé spoločnosti, ktoré ju používajú. Na Slovensku však takáto podpora neexistuje a čo je horšie, zdá sa, že ministerstvo ju nepripravuje. Slovensko však zaostáva nielen vo finančnej podpore ako takej, ale aj v samotnej komunikácii. Český minister dopravy Martin Kupka sa pravidelne stretáva so železničnými dopravcami, napríklad na odborných konferenciách. Práve na týchto odborných stretnutiach manažérov železníc sa diskutuje o problémoch, s ktorými sa stretávajú českí dopravcovia. Ďalšou témou sú aj plány do budúcnosti. Český minister dopravy je tak v pravidelnom kontakte a dialógu so železničnými dopravcami a zástupcami infraštruktúry (Železničná správa). Otázkou je, prečo sa to na Slovensku nedeje?

Na Slovensku poriadne nefunguje cestná ani železničná doprava. Výsledkom sú nepostavené kilometre diaľnic a zanedbaná železničná doprava. Zdroj: FB / Andrej Doležal

Minister sa riadi heslom „sľúbte, že nebudete smútiť“

Minister dopravy SR Andrej Doležal nekomunikuje so železničnými dopravcami, práve naopak, skôr sa vyhýba otvorenej komunikácii. Namiesto toho, aby sa skutočne sústredil na finančnú podporu železnice, riadi sa heslom „sľúbte, že nebudete smútiť“. Slovenskí dopravcovia zatiaľ nedostali sľúbenú podporu od ministerstva dopravy a je otázne, či ju vôbec dostanú. Prečo slovenský minister strká hlavu do piesku pred problémami železničnej dopravy? Koniec koncov, je to železničná doprava, ktorá má zelenú od Európskej únie ako jediný udržateľný spôsob dopravy.

Mohlo by vás zaujímať

  1. Igorove kvalifikácie
  2. Železnica, koľajisko, vlak

V budúcnosti má vlaky využívať nielen väčšina ľudí, ale aj väčšina nákladu. Veľká časť nákladných áut a osobných automobilov má zmiznúť z ciest a diaľnic, to sú stanovené ciele Green Deal, ku ktorým sa členské štáty vrátane Slovenska zaväzujú. Minister Doležal, jeho tím a slovenskí poslanci by sa mali inšpirovať Českou republikou a mali by sa urýchlene zaoberať otázkou železníc. Ak železniční nákladní dopravcovia nedostanú aspoň určitú podporu, železnica nebude konkurencieschopná s cestnou dopravou a Slovensko pôjde proti cieľom Green Deal. Aj keď sa vo všetkých členských štátoch EÚ prijímajú opatrenia na zníženie objemu cestnej premávky, môže sa stať, že na Slovensku bude percento nákladných vozidiel naďalej rásť.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Železničná doprava na Slovensku? Aj s rezortným ministrom spí ako Šípková Ruženka

Odoberať
Upozorniť na
2 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

KOMENTOVALI STE:

Najnovšie