Nezištné informovanie občanov, alebo politická kampaň za peniaze mesta? Nový formát krátkych videí s primátorom vyvoláva niekoľko otázok.
Farebné, hravé a dynamické. Presne také sú nové krátke videá na sociálnych sieťach, v ktorých hlavnú úlohu zohráva primátor Trnavy Peter Bročka. Za ich produkciu zodpovedá posilnený odbor komunikácie a vzťahov s verejnosťou. V porovnaní s predchádzajúcim volebným obdobím výrazne narástol počet zamestnancov aj výdavky mesta na propagáciu vlastných aktivít. Len v priebehu mája zverejnilo mesto objednávky v celkovej výške takmer 8 000 eur na zakúpene profesionálnej techniky na tvorbu audiovizuálnych materiálov.
Foto: technika na tvrobu propagačnýách videí stojí Trnavčanov nemalé peniaze, zdroj: mesto Trnava https://www.trnava.sk/
PROPAGANDA
Podľa radnice hlavným cieľom práce odboru komunikácie je propagácia činnosti a investícií mesta. Krátke videá na sociálnych sieťach sa však opakovanie zameriavajú na osobu primátora, na jeho aktivity a dokonca na politické prestrelky s opozíciou. „A toto sú iba ďalšie klamstvá,“ reagoval vo videuprimátor mesta Trnava, Peter Bročka, na obvinenia týkajúce sa rozšíreného parkoviska na Rybníkovej ulici zo strany opozičných poslancov. Do politického súboja, v ktorom dochádza k diskreditácii oponentov z mestského zastupiteľstva, primátor aktívne zapája aj zamestnancov úradu. Týmto spôsobom môže dochádzať k narušeniu princípu nestrannosti. Prípad využívania personálnych kapacít mestského úradu na výrobu materiálov s cieľom diskreditovať politických súperov poukazuje na možný konflikt záujmov.
Nejde však o jediný príklad využívania finančných a ľudských kapacít mestského úradu. Ďalšia krátka dokrútka prezentuje primátora ako ťažko pracujúceho človeka, ktorý je v neustálom kontakte s obyvateľmi. Nosnú informáciu pre diváka predstavoval zväčša politický program primátora, ktorý vo videu otváral konferenciu o udržateľnej mobilite. „Príjemné oficiality v obleku tvoria ale naozaj iba malú časť môjho bežného pracovného dňa. Tak a teraz naspäť do terénu,“ povedal na konci krátkej dokrútky primátor Peter Bročka.
Budovanie kultu osobnosti pokračovalo aj v ďalšom krátkom videu. To pripomína audiovizuálne „potľapkanie sa po chrbte“ za dobre odvedenú prácu. Z pohľadu diváka ide o surovú prezentáciu politických úspechov aktuálneho vedenia mesta. „Trnava je pre mnohé mestá na Slovensku inšpiráciou,“ povedal na úvod videa primátor Peter Bročka. Krátky spot vykresľuje primátora ako vzorový príklad pre samosprávy. Ilustračné zábery zachytávajú primátora Petra Bročku a viceprimátora Marcela Krajča, ako po Trnave sprevádzajú delegáciu z bratislavského Starého mesta. Hoci klip zdôrazňuje význam budovania partnerstiev, nemožno sa ubrániť pocitu, že ide primárne o reklamný obsah zameraný na podporu súčasného vedenia mesta.
Foto: vo videách sa prezentuje predovšetkým súčasné vedenie, zdroj: FB Peter Bročka https://www.facebook.com/brockatt
POLITICKÉ SĽUBY
Ďalším žánrom sú politické sľuby, ktoré primátor prezentuje takmer ako regulárne projekty mesta. Príkladom môže byť snaha vybudovať na pozemkoch železníc záchytné parkovisko. Samotné železnice však ponuku zo strany vedenia mesta nateraz vylúčili, čo primátor vo videu nielenže nespomenul, ale celý zámer vykreslil takmer ako hotovú vec. Ukazuje sa, že odprezentovaný projekt výstavby veľkého záchytného parkoviska pri železničnej stanici má bližšie k fikcii než k realite.
BEŽNÁ PRAX
Na zneužívanie komunikačných kanálov mesta zo strany primátorov už v minulosti upozornili viaceré mimovládne organizácie, vrátane Transparency International Slovensko. Okrem toho, že časť zvolených primátorov využíva finančné, materiálne a komunikačné prostriedky verejnej inštitúcie na propagáciu vlastnej osoby, dochádza k stieraniu hraníc medzi politickou kampaňou a oficiálnym informovaním o aktivitách úradu na sociálnej sieti. Peter Bročka pravidelne publikuje mestom zhotovené fotografie a videá na vlastnom profile. Podobné správanie prináša primátorom vo funkcii „citeľné výhody oproti ich vyzývateľom. A to nielen v podobe väčšieho či menšieho stotožňovania úspechov a rozvoja mesta s vlastnými zásluhami, ale aj vo forme neférových výhod ako bolo zneužívanie verejných zdrojov a mestských a obecných komunikačných kanálov (radničné noviny, oficiálne weby, sociálne siete a pod.) na vlastnú propagáciu,“ píše sa v stanovisku TIS.
zdroj: fb:peterbrocka, mesto Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Z primátora influencer? Takto si Peter Bročka buduje kult osobnosti za peniaze mesta