Taxi služba v oblakoch, lietajúce autá, rýchly transport cez potrubia. To je pár najnovších projektov, ktorými chcú technologickí vývojári priniesť revolúciu v preprave pasažierov. O slovo sa prihlásila aj Čína, kde spoločnosť AutoX uviedla na ulice jedného z čínskych miest robotické taxíky, ktoré vozia ľudí bez „ľudského“ šoféra vozidla.
Sto áut v premávke
Čínska spoločnosť AutoX so svojimi pobočkami v kalifornskom San José či v Hongkongu, uviedla na trh robotické minivany Chrysler Pacifica bez vodiča ako súčasť taxislužby v meste Šen-Čen na juhu Číny s populáciou 12,5 milióna obyvateľov. Ako uvádza portál Motortrend, spoločnosť má podporu od mnohých veľkých hráčov v Číne, vrátane technologickej korporácie Alibaba, štátneho výrobcu automobilov v Číne Dongfeng Motors so sídlom v neslávne známom meste Wuhan, či SAIC Motors. Na rozdiel od mnohých podobných skúšok vozidiel, vrátane tých, ktoré testovala spoločnosť Uber, v prípade vozidiel AutoX nie je v aute žiadny človek, ktorý by v prípade núdze vzal volant.
Chrysler Pacifica pritom nie je jediným vozidlom, ktoré spoločnosť AutoX upravila pomocou senzorov a ďalších technológií bez vodiča. Súčasťou projektu sú aj niektoré sedany Lincoln a čínske modely áut. Napriek tomu Pacifica sa zdá byť hlavným lákadlom v meste Šen-Čen.
Spoločnosť tiež zverejnila video, na ktorom vidieť, ako AutoX RoboTaxis brázdia ulice, berú cestujúcich, dodržiavajú dostatočnú vzdialenosť od mopedov a od chodcov na priechodoch pre chodcov. Vozidlá sa rovnako testovali aj v Kalifornii.
Tak ako v prípade ďalších „sci-fi“ projektov verejnej dopravy ani tento program robotických taxíkov zatiaľ nie je k dispozícii verejnosti na užívanie. Podľa americkej televízie CNN plánuje spoločnosť začať s osobnou dopravou o niekoľko rokov, ak to dovolia regulačné orgány. „Je to sen,“ povedal pre televíziu generálny riaditeľ spoločnosti AutoX Jianxiong Xiao. „Keď sme toľko rokov tvrdo pracovali, nakoniec sme dospeli do bodu, že technológia je dostatočne vyspelá, aby sme sa cítili sebaisto a skutočne odstránili bezpečnostného vodiča,“ dodal. Podľa šéfa spoločnosti po čínskych cestách jazdí denne sto takýchto budúcich taxíkov, ktoré zároveň zaznamenávajú potrebné údaje. Riaditeľ Xiao tvrdí, že z technického hľadiska je vozidlo pripravené na pasažierov.
Startup AutoX založil v roku 2016 Jianxiong Xiao, bývalý asistent lektora na univerzite v Princetone, ktorý sa dodnes rád nazýva „profesorom X“. Spoločnosť so sídlom v Šen-Čene sa zameriava na výrobu technológie, ktorá je súčasťou samo-riadiacich automobilov. Na vývoji svojich robotických osí spolupracuje okrem čínskych štátnych firiem aj s významnými svetovými automobilkami ako je Fiat či spomínaný Chrysler.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
V Číne brázdia ulice taxíky bez vodiča za volantom