Robert Slovák je veteránom slovenského marketingu a reklamy. Je známy produkciou prvého slovenského hororu, ktorý sa nikdy nenatočil, šokoval kampaňou s televíznou postavičkou Kuko, ktorú vyhodil do smetiaku a v súčasnosti šéfuje agentúre Robert Slovák a jeho priatelia. Slovák je ďalším zaujímavým hosťom netradičného podcastu Zhruba s Palčim. V novej časti podcastovej série rozhovorov sa dozviete ako sa vari politická kampaň, či Tik Tok svedčí Andrejovi Dankovi a prečo Hlas Petra Pellegriniho premárnil svoju príležitosť. A kto v politike z hľadiska marketingu odviedol najlepšiu robotu A kto, na druhej strane, to svojou iniciatívou poriadne prepálil?
Hor sa na sociálne siete
Politický marketing sa posledné roky presúva z analógového sveta do toho virtuálneho. Politici si tak osvojujú rôzne internetové platformy. Podľa Slováka komunikáciu tzv. moderného strihu zvláda pomerne dobre veľké množstvo politikov a je to pre nich ten najsilnejší komunikačný kanál.
„Priestor tam ale je aj pre ďalších. Pretože Facebook ešte nie je úplne vypredaný, ako si niektorí mysleli. Na takom Instagrame je zatiaľ politiky ešte menej. Počul som ale o ambíciách ísť aj na Tik Tok,“ prekvapil Slovák.
Posledná spomínaná sociálna sieť žije najmä z krátkych videí a je obľúbená medzi mladšími ročníkmi. Predstaviť si niektorých politikov na tejto platforme je naozaj poriadny úlet. Čo napríklad známy politický rétor Andrej Danko na Tik Toku? „To si radšej ani nebudem predstavovať,“ povedal so smiechom reklamný expert.
Majstri sociálnych sietí
Práve sociálne siete sa stali moderným polom, kde môžu politici nahlas kričať svoje názory alebo sofistikovane opisovať sociálne reformy. A ak sú v tom dobrí, adresujú svoje myšlienky enormnému publiku.
Podobným príkladom je aj nechválne známy facebookový profil smeráka Ľuboša Blahu. Ten nahnal do svojho facebookového košiara množstvo ovečiek. To znamená, že jeho kroky na sociálnych sieťach si nenechá ujsť vyše 145-tisíc sledovateľov.
Ako sa na Blahov účet pozerá marketér? „V prvom rade sa naň nepozerám. Čo sa týka obsahu. Samozrejme, ako fenomén z komunikačného hľadiska to je veľmi zvláštny originálny úkaz,“ myslí si Slovák. Podčiarkol, že ak politik alebo iná osoba vie podobným spôsobom zaujať takýto počet ľudí, tak by mal rátať aj s určitou mierou zodpovednosti. Uvedomuje si ju, ale samotný Blaha? „Obávam sa, že práve on si uvedomuje, čo to dokáže,“ podčiarkol Slovák.
Ďalším veľmi vplyvným facebookovým účtom v hre zo sveta slovenskej politiky je ten Igora Matoviča. Ten má takmer 300-tisíc sledovateľov. „Pán Matovič to skôr využíva na prezentáciu svojej osobnej ľudskej a emotívnejšej stránky. V porovnaní s pánom Blahom to skôr bolo o tom selfprome,“ podotkol Slovák
Vyhráva SaS
Aj v čerstvej časti podcastu Zhruba s Palčim hosť odpovedal na trochu anketovú otázku. A to, ktorá strana odvádza na poli marketingu najlepšiu robotu. Slovák neváhal a ukázal prstom na liberálov zo strany Sloboda a Solidarita Richarda Sulíka. „Kampaňovosť celkom dobre zvláda SaS. Majú kontinuálna komunikáciu,“ myslí si Slovák.
Komunikácia predčila produkt
Spomenul aj predvolebný výlet Igora Matoviča a jeho partie z hnutia Obyčajní ľudia do francúzskeho Cannes. Tam navštívili vilu exministra za Smer Jána Počiatka a demonštratívne megadom odstreamovali na sociálnych sieťach. Práve tento ťah mohol raketovo vypomôcť Matovičovi s volebným výsledkom. Slovák podčiarkol, že sa o tomto kroku hovorilo ako o niečom, čo sa malo zapísať do učebníc politického marketingu. „Jeho nábeh bol dobrý, ale presne tam sa ukázalo, že samotná komunikácia predčila produkt a očakávania, ktoré vytvoril na základe reklamy. Produkt ale nesplnil očakávania, tak bol reklamovaný,“ vysvetlil.
Premárnená príležitosť
Podľa špecialistu do šuflíka dobre odkomunikovanej straníckej idey patrí aj nedávno od Smeru odštiepený Hlas – SD na čele s Petrom Pellegrinim. „Dokázali vyťažiť z komunikácie na sociálnych sieťach veľa, a to napriek názvu a vizualite,“ poznamenal Slovák.
Podľa šéfa agentúry Robert Slovák a jeho priatelia vizuálna stránka Hlasu nie je práve najkvalitnejšia. „Napriek tomu, že sa snažili oddeliť či oddialiť od Smeru, tak si ponechali skratku SD. Neviem či za tým bol úplne zámer prevziať tému sociálnej demokracie. Je to podľa mňa premárnená príležitosť. keď zakladáte stranu na zelenej lúke alebo sa tak aspoň tvárite, tak aj z hľadiska vizuality by to malo byť niečo súčasnejšie. A to aj z hľadiska názvu,“ zhodnotil novú tvár Pellegriniho strany.
Redaktor Pavel Knapko s marketérom Róbertom Slovákom. – Foto: eReport
Hlas podobný Ficovi
Slovák poukázal na zaujímavý fenomén či staršiu kauzu ohľadom nahrávky, v ktorej malo byť počuť hlas Roberta Fica, v ktorom sa mal chváliť, ako našiel vlastnou hlavou peniaze na financovanie Smeru. „Keď Slovensko často počuje omieľanú vetu: Hlas podobný Ficovi, a potom si tak nazvem stranu, ktorá vychádza z tej strany, tak je to absurdné. Ani si neotestovali možné konotácie názvu,“ kritizoval názov Slovák.
Najhorší markteing
Naopak Slovák si nevšímal iba politikov, ktorí sa s marketingom takpovediac „kamarátia“. Pri množstve iniciatív známych tvárí politiky sa chytíte za hlavu. „Sú to aj mimokampaňové aktivity niektorých politikov. Napadlo mi napríklad také zvláštne video pána Richarda Vašečku, ktorý sa venuje rodinnému poradenstvu. Tu sa mi už zdalo, že človek sediaci niekoľko hodín v bielej miestnosti, že to už je celkom absurdné,“ poznamenal Slovák. Vašečka patrí medzi ultrakonzervatívne krídlo v parlamente, do ktorého sa dostal vďaka Obyčajným ľuďom.
Fabrika smrti
Slovákove meno je ale známe aj v popkultúrnom undergroundovom filmárskom podhubí. Pred rokmi sa snažil ako producent získať peniaze do slovenského filmu Fabrika smrti. Ten, ako už názov napovedá mal preraziť na Slovensku v žánri hororu.
A čo sa stalo? „Vygúglil som si, čo ten producent má robiť. Poznať sa so známymi hercami a zháňať peniaze. S hercami som sa poznal a povedal som si, že nejaké peniaze hádam zoženiem, no to sa mi nepodarilo,“ priznal Slovák.
Zároveň dodal, že nakoniec o filme, ktorý nikdy nevznikol a sledoval vražedné besnenie maniaka v Tatrách, vznikol „film o filme“. Paradoxne práve hodinový dokument s názvom Prvý slovenský horor bol premietaný vo filmových kluboch a v rámci žánru sa stal malou kultovkou.
Kuko v smetiaku
Reklamný expert sa rozrozprával aj o najbizarnejšom projekte, na ktorom v rámci fachu spolupracoval. „Zaujímavú vlnu reakcií vyvolalo, keď som s mojimi kamarátmi v inej agentúre pracoval na značke Playstation. Robili sme to v čase, keď STV ukončila spoluprácu s Kukom, takou postavičkou. My sme tú situáciu ilustrovali vyhodením Kuka do smetného koša. Estévéčka to defacto urobila a bola to vcelku kontroverzná kampaň. Bolo to bizarné a museli sme si to na konci dňa obhájiť,“ dodal.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
PODCAST Zhruba s Palčim. Danko na Tik Toku? To si ani nebudem predstavovať! Expert na reklamu o kampaniach politikov