eReport.sk
Scholz tlmí vášne
Nemecký kancelár Olaf Scholz. Foto: tasr

Nemecko nesplní svoj cieľ počtu elektromobilov do roku 2030, bude ich o milióny menej


K téme elektrických áut sa nedávno vyjadril nemecký kancelár Scholz. Ten zjavne odmieta a nepočíta s návrhom na zavedenie štátnej podpory pre elektromobily, ako ju navrhol minister hospodárstva Habeck.

Nemecký trh s elektromobilmi bude rásť oveľa pomalšie, ako vláda dúfala. Vyplýva to z prognózy poradenskej spoločnosti Deloitte, podľa ktorej Nemecko nesplní svoje ciele v oblasti elektromobility do roku 2030. TASR o tom informuje na základe správy DPA.

Ďalšie fiasko zavádzania elektromobility

Nemecká koaličná vláda, ktorá sa nedávno rozpadla, si v roku 2021 stanovila za cieľ urobiť z Nemecka vedúci trh pre elektrickú mobilitu. Plánovala, že do roku 2030 bude po cestách v krajine jazdiť najmenej 15 miliónov plne elektrických áut bez hybridných vozidiel. Údaje Deloitte však signalizujú, že do roku 2030 bude jazdiť na nemeckých cestách len 11,2 milióna plne elektrických vozidiel. Teda o 3,8 milióna menej, ako je cieľ.

Náhle rozhodnutie vlády v Berlíne zrušiť dotácie na kúpu elektromobilov v decembri 2023 z dôvodu rozpočtových obmedzení však utlmilo ich predaj. „Na podporu elektrickej mobility sú nevyhnutné spoľahlivé rámcové podmienky. Spoločnosti potrebujú istotu plánovania,“ povedal Harald Proff, vedúci automobilovej divízie v Deloitte.

Odhad 11,2 milióna elektrických áut je založený na modeli, ktorý zohľadňuje premenné, ako sú ceny elektriny a benzínu, sadzby za poistenie áut a stimuly na nákup. Podľa údajov spolkového úradu pre motorovú dopravu (KBA) k 1. októbru 2024 bolo v Nemecku zaregistrovaných takmer 1,6 milióna elektromobilov.

Verejná mienka v Nemecku pritom zostáva v otázke elektrických áut rozdelená. Prieskum Deloitte, na ktorom sa zúčastnilo 1000 respondentov, ukázal, že 40 % podporuje postupné vyraďovanie nových vozidiel so spaľovacím motorom v Európskej únii do roku 2035. 36 % je proti. Zvyšných 24 % je v tejto otázke neutrálnych.

Mohlo by vás zaujímať

  1. ilustračná fotka auta od amerického výrobcu elektromobilov Tesla

Scholz je proti štátnej podpore pre elektromobily

K téme elektrických áut sa nedávno vyjadril nemecký kancelár Olaf Scholz. Ten zjavne odmieta a nepočíta s návrhom na zavedenie celonárodnej podpory pre elektrické autá, ako ju navrhol minister hospodárstva Robert Habeck. Scholz zdôraznil, že celoštátne dotácie by boli neefektívne, keďže významná časť áut predaných v Nemecku sa vyrába v zahraničí. A to vrátane nemeckých automobiliek.

Scholz navrhuje hľadať európske riešenie. Habeck, na druhej strane, apeluje na potrebu nových stimulov, ktoré by oživili stagnujúci predaj elektromobilov. Ministerstvo hospodárstva preto navrhuje niekoľko opatrení. Tu sú príklady:

- Pre kupujúcich nových i ojazdených elektromobilov by štát poskytol kredit vo výške 1000 eur na nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach.

- Daňové výhody: Motoristi s nízkymi a strednými príjmami by si mohli časť nákladov na obstaranie elektrického vozidla odpočítať od dane.

- Pre ľudí s nízkymi príjmami majú byť zavedené alternatívy, ako napríklad cenovo dostupné leasingové modely pre elektromobily.

- Špeciálny dôraz chce ministerstvo klásť na trh s ojazdenými elektromobilmi, ktorý môže byť prístupnejší pre cenovo citlivých zákazníkov.

- Nemecké ministerstvo navrhlo dotáciu 100 eur na profesionálny test batérie elektromobilov, ktorý by zaručil kupujúcim informácie o jej skutočnom stave, a teda aj zostatkovej hodnote vozidla.

Treba dodať, že v Nemecku je v súčasnosti turbulentná politická situácia, na konci zimy majú prebehnúť nové voľby a je otázne, aký postoj k autám na elektrinu zaujme nová vláda.

Zdroj: tasr, TopSpeed

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Nemecko nesplní svoj cieľ počtu elektromobilov do roku 2030, bude ich o milióny menej

Odoberať
Upozorniť na
2 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre