S emeritným sudcom, advokátom a odborníkom na ústavné právo Jánom Drgoncom o slovenskej svojráznosti. Vďaka nej sme jedinou krajinou na svete, kde Ústavný súd „nepovoľuje“ predčasné voľby, lebo poslanci majú akýsi nárok byť v parlamente štyri roky, aj keby „padali fúriky.“ Aj keby to nebolo v súlade s ústavou. Veď vlastne ústavný súd už vďaka tejto vládnej garnitúre, nemôže posudzovať, čo ústavné je, a čo nie. A tak zdá sa, je vlastne všetko v najlepšom poriadku. Dokonca až tak, že pád vlády neznamená pád vlády a minister v demisii môže podať demisiu. Teda podá ju zaňho poverený premiér, aby ju zase niekomu z ruky nevytrhol. A tak slovenský Nekonečný príbeh pokračuje. Miesto rozprávky nás čaká fraška.
Pád vlády by v iných krajinách znamenal pád vlády. My sme sa však tešili priskoro?
Áno. Príliš skoro na oslavy. Príliš skoro na rozprávky. Príliš skoro na vieru i na dobromyseľnosť. Príliš skoro aj na odpisovanie Igora Matoviča, Eduarda Hegera a ich druhov. Môžu sa vrátiť. Čoskoro. A veď ani nikam neodchádzajú.
To, že parlament vyslovil nedôveru Hegerovej vláde teda nič neznamená?
Ministri sa už veľakrát pozerali ľahostajne na Ústavu Slovenskej republiky. Prečo by sa ňou mali obmedziť? Teraz, keď ide o všetko? Kam až sú ochotní zájsť, aby si udržali moc miznúcu pomedzi prsty, sa dozvedáme každý deň.
Parlament vyslovil nedôveru vláde. Aký to má následok? Vláda padne. Nie. Presnejšie, dá sa do pohybu smerom k východu. Ešte dlho bude odchádzať.
Parlament zostane, ako je. Podľa učenia chlapcov z Ústavného súdu Slovenskej republiky poslanci majú právo dovládnuť do konca volebného obdobia. Hlúposť na ústavnom súde nekvitne menej ako v politike. Len kvitne v inom ročnom období.
Parlamentné problémy
Parlament má vlastné nedoriešené problémy. Kto je Tepša? Čo je Tepša? Kedy sa Tepša stáva Tepšou? Kedy prestane byť Tepšou? Stihnú poslanci doriešiť svoje spory zásadného významu? Po odchode vlády z demisie časť z nich vystriedajú.
Prídu z vlády hviezdy koalície. Poslanecké lavice zaplnia samostrední, okázalo samoľúbi hlupáci nadpozemského rangu. Vo vláde sa dohodli. Išlo predsa o slávny balík šiestich miliárd z Európskej únie. V parlamente môžu spomínať a lízať si laby.
Národná svojráznosť
Dohodovať sa nie je o čom. Komu to prospeje? Aj kvôli tomu prichádzajú na rad predčasné voľby. V iných štátoch. Nie na Slovensku. U nás národný svojráz. Každý poslanec má právo počas celého vopred ustanoveného volebného obdobia uskutočňovať svoj volebný program. Tak učia chlapci z Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Nepostrádateľní!
Napríklad, poslanec Róbert Halák z OĽaNO. To je ten, čo sa na zasadnutí výboru národnej rady dňa 2. novembra 2022 hral s káblom ozvučenia na svojom poslaneckom pulte. Nevhodne prepojil kábel. Skratoval ho. Skratoval káble v celej budove národnej rady. (Správy: RTV. 2. novembra 2022, 19:10). Parlament začal rokovať až nasledujúci týždeň, pretože skôr to bolo technicky nemožné.
Taký výdatný skrat Róbert Halák pripravil. Tak tento poslanec má údajne program účasti na správe verejných vecí, ktorý je taký dôležitý, že kvôli nemu musí hravý poslanec zostať pri moci. Vo funkcii poslanca národnej rady.
Z boží vůle král
Na tretí deň po vyslovení nedôvery v parlamente premiér v demisii už hýril vlastnými nápadmi a úsilím o záchranu vlasti. „Heger chce vrátiť nádej, že Slovensko je krajinou pre dobrý život,“ zvestovala Verejnoprávna (Správy: RTV. 18. december 2022, 19:01). K tomu doplnila: „Opäť hľadá podporu pre vládu“.
V bežnom štáte by premiér vo výslužbe mohol byť šťastný, že opúšťa úrad bez toho, aby ho úkonom amatérskej chirurgie zbavili spôsobilosti viesť riadny pohlavný život alebo aby mu aspoň rozkopali zadok.
V rovnakom čase predseda národnej rady Boris Kollár hľadá v parlamente podporu pre zmenu Ústavy Slovenskej republiky, aby sa obnovila možnosť predčasných volieb. Politické strany si kladú podmienky pre dohodu o zmene ústavy a o úprave návrhu štátneho rozpočtu (Správy: RTV. 18. december 2022, 19:02).
Minister v demisii ponúkol ďalšiu demisiu!
Laikovi sa môže zdať, že povodeň nápadov na ignorovanie Ústavy SR vyschne po dvoch – troch dňoch. V Národnej rade Slovenskej republiky sa nápaditosti medze nekladú. Ani plynutím času. Ozajstnú senzáciu priniesol Igor Matovič 20. decembra.
Päť dní po tom, ako parlament vyslovil vláde nedôveru. Matovič zvestoval radostnú správu. Neuveriteľnú správu. Je opäť ochotný odstúpiť z postu ministra financií! Odchod podmieňuje schválením štátneho rozpočtu. Nie je prilepený na stoličku. (Správy: RTV. 20. december 2022, 19:01).
Minister v demisii je čosi podobné ako starobný dôchodca, ktorý zostane na bývalom pracovisku ako brigádnik. Len minister v demisii berie plný plat. Vrátane všetkých príplatkov.
Nikdy v minulosti, v nijakom štáte dosiaľ nebola groteska líniou vládnej politiky. Žáner očarujúci v podaní Charlesa Chaplina, Harolda Lloyda i Bustera Keatona sa stáva veľmi trápny, keď sa mu venujú dedinskí politici lokálneho významu.
O návrhu demisie ministra v demisii môžu vážne rokovať len na uzavretom oddelení psychiatrickej liečebne. Alebo v pléne a v kuloároch Národnej rady Slovenskej republiky.
Dočkať sa tak nemusíme ani predčasných volieb, ani novej vlády?
V časoch politickej krízy je obvyklý postup taký, že sa ustáli, čo dovoľuje ústava a z možností daných ústavou sa vyberie jedna. O tej sa uzavrie politická dohoda.
Slovenská vládna koalícia pokladá za samozrejmé, že jej členovia nehľadia na to, čo je ústave, vymyslia si, čo urobia a ak sa na tom dohodnú, označia to za súladné s Ústavou SR.
Predlho..
Nová vláda,“ ktorá je pre Ústavu Slovenskej republiky logickým nástupcom „vlády v demisii,“ tak nemusí vôbec vzniknúť. Nikdy. Lebo „vláda v demisii“ sa bude pripravovať na odchod do dejín. Dlho. Predlho sa bude pripravovať.
Ústava Slovenskej republiky je majstrovským dielom. V úprave postavenia vlády dáva príležitosť na vznik dvoch ústavných kríz. Prvá v poradí je ústavná kríza spojená s vládou v demisii. Na ňu plynulo nadväzuje druhá ústavná kríza spojená s „novou vládou.“
Dvadsaťjedenkrát bola Ústava Slovenskej republiky zmenená a doplnená! A predsa ani pri jednej príležitosti sa nesiahlo na možnosť vzniku dvojitej ústavnej krízy! Kde inde možno nájsť takú ústavnú senzáciu?
Stará vláda, nový šat?
V Ústave Slovenskej republiky sú aj ďalšie medzierky. Ústava Slovenskej republiky ani v náznaku neustanovuje, že za člena „novej vlády“ nemôže byť vymenovaný člen vlády, ktorému Národná rada Slovenskej republiky vyslovila nedôveru, a rovnako tak člen vlády, ktorému národná rada nevyslovila dôveru.
Ústavný súd
V súlade s logikou Ústavného súdu Slovenskej republiky prezradenou v kauze „Referendum I“ ústava nezakazuje, aby sa členom novej vlády stal starý, zosadený člen vlády.
Lebo ústava o tom mlčí. Mikulec povedie obranu, Naď vnútro. Financie povedie Bittó Cigániková. Nech aj opozícia má svoje kreslo.
Keď si to zhrnieme, pádom Hegerovej menšiny sa vlastne nič nezmenilo?
Pri hodnotení 15. decembra 2022 má zásadný význam zachovať si chladnú hlavu. Padla vláda Slovenskej republiky. Nie parlament. Zachovala sa vládna koalícia.
Presnejšie, to čo sa z nej zachovalo medzi 29. februárom 2020 a 15. decembrom 2022. Magisterka Čaputová zostala prezidentkou Slovenskej republiky.
Slovenská republika zostala servilným služobníkom Spojených štátov amerických. Slovenská republika zostala členským štátom Európskej únie.
Ako teda dopadne ďalší diel slovenského nekonečného príbehu?
Dobre. Pre Matoviča. Matematika učí, že mínus a mínus je plus. Matovič zistí, že plus a plus je mínus. Z toho vyvodí, že demisiu nedostal ani nepodal. Stále je členom vlády. Bude trvať na poverení zostaviť novú vládu.
Nejaká organizácia tretieho sektora bojujúca za novú demokraciu mu udelí svoju cenu za neústupnosť pri obrane demokracie.
Nuž, ako sa hovorí, pán Boh nám pomáhaj..
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Doktor Drgonec pre eReport: O Tepšiach, novom premiérovi Hegerovi a cene pre bojovníka Matoviča