Zatiaľ čo Číňania kedysi kupovali západné automobily, aby ich mohli napodobniť, dnes sú to západné automobilky, ktoré sa učia od čínskych. Návšteva Číny šéfom Fordu viedla dokonca k zmene stratégie automobilky. Informuje portál autojournal.cz.
Vývoj automobilov v Číne, najmä v oblasti elektromobilov, napreduje ohromujúcou rýchlosťou. Čínska vláda do tohto odvetvia investovala 230 miliárd dolárov. Krajina, ktorá bola pre západné automobilky ešte donedávna len lukratívnym trhom, sa stala výrobcom vozidiel natoľko pokročilých, že to vyvoláva obavy medzi tradičnými automobilkami.
Karta sa obrátila
Podľa článku v The Wall Street Journal navštívil vlani šéf Fordu Jim Farley Čínu. Spolu s finančným riaditeľom Johnom Lawlerom si tam vyskúšali na testovacom polygóne elektrické SUV značky Changan. Tá je dlhoročným partnerom Fordu v Číne. Jazda pre oboch manažérov americkej automobilky znamenala absolútny šok. „Jim, toto je niečo úplne iné,“ povedal Lawler Farleymu po skúšobnej jazde. „Sú pred nami,“ cituje ich rozhovor WSJ. Boli ohromení plynulou, tichou jazdou a technologicky vyspelým interiérom. Krátko po tejto návšteve nechal Farley priviezť niekoľko čínskych elektromobilov priamo do Michiganu, aby ich mohli otestovať aj ďalší manažéri firmy.
Medzi týmito modelmi boli napríklad vozidlá značiek Xiaomi, Li Auto a ďalšie. Potom, čo Farley videl tieto futuristické automobily s výkonnými informačnými systémami a luxusnými interiérmi, zdôraznil, že „splnenie čínskych štandardov“ bude hlavnou prioritou. Situácia sa obrátila. Zatiaľ čo Číňania kedysi kupovali západné automobily, aby ich mohli napodobniť, dnes sú to západné automobilky, ktoré sa učia od čínskych. Farleyho návšteva Číny viedla k zmene stratégie Fordu. Priznal, že čínske elektromobily sú „priamou hrozbou“ pre európske a ďalšie zahraničné trhy. A že predstavujú dlhodobé riziko aj pre Ford v Severnej Amerike, a to aj napriek vysokým dovozným clám.
Mohlo by vás zaujímať
Stratový podnik
Podľa WSJ Farley za posledných 18 mesiacov niekoľkokrát navštívil Čínu. Vyskúšal si aj vozidlá značky BYD, ktoré naňho urobili veľký dojem. Ako uvádzajú zdroje WSJ, Farley sa rozhodol zamerať orientáciu Fordu v Číne na úžitkové vozidlá namiesto konkurencie s miestnymi výrobcami na ich domácom trhu. Jeho tím taktiež skúma možnosti dovozu lacných čínskych komponentov, ktoré by mali umožniť výrobu elektromobilu s cenou okolo 30 000 dolárov, ktorý by bol ziskový a mohol by sa dostať na trh za dva a pol roka. Doteraz Ford na každom elektromobile prerábal 100 000 dolárov, čo viedlo tento rok k strate 1,3 miliardy a minulý rok k strate 4,7 miliardy dolárov.
Očakáva sa, že celková strata za tento rok dosiahne päť miliárd dolárov, okrem iného aj kvôli prebiehajúcej cenovej vojne. V apríli automobilka oznámila, že pozastavuje vývoj dvoch nových elektromobilov a namiesto toho sa bude sústrediť na výrobu hybridných vozidiel. Budúcnosť pravdepodobne prinesie malé, cenovo dostupné elektromobily, zatiaľ čo väčšie vozidlá ako SUV a pick-upy zostanú poháňané spaľovacími motormi. Otázkou zostáva, či už nie je príliš neskoro.
Zdroj: autojournal.cz, WSJ
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Karta sa otočila, dnes kopíruje Západ. Čína predbehla USA, priznal zaskočený šéf Fordu