eReport.sk
Vpravo Andrej Babiš a vľavo šéf jeho sociálnych sietí Marek Prchal, FOTO TASR

Fico je najlepší politik v Česko-Slovensku a Sulík je babrák, vyplýva zo slov Babišovho bývalého politického marketéra


Prchal síce vo svojej novej knihe opisuje zúfalstvo zo Slovenska, viackrát však tvrdí, že slovenskí politici sú lepší ako českí. Z hľadiska politického a komunikačného remesla najviac vyzdvihuje premiéra Fica.

Desať rokov pracoval pre českého expremiéra Andreja Babiša (ANO) a potom sa, pomerne prekvapivo, presunul na Slovensko. Český politický marketér Marek Prchal pred vlaňajšími parlamentnými voľbami uzatvoril kontrakt s SaS. Predsedom bol v tej dobe ešte Richard Sulík. Denník N sa v článku zameral na zákulisie slovenskej volebnej kampane z pohľadu jedného z najznámejších českých marketérov, ktorý sa na nej podieľal.

Babrák Sulík

Spolupráca SaS s Marekom Prchalom sa v minuloročnej kampani prejavila výraznou zmenou vizuálov strany a úvodnou fázou kampane so sloganom „Meníme hru“. Ten mal byť údajne pôvodne šitý pre Ivana Korčoka. Neskorší prezidentský kandidát však z dohody, že sa stane volebným lídrom SaS, nakoniec na poslednú chvíľu vycúval.

Z Prchalovej knihy Duša národa, ktorú nedávno vydal, vyplýva, že kampaň nemala len objektívne ťažkosti. Z viacerých pasáží je jasné, že vzťah medzi stranou SaS a ním ako marketérom nebol najlepší. V Bratislave zjavne prežíval ťažké časy.

Prchal hneď na dvoch miestach svojej knihy spomína, ako mu „klient“, teda SaS, odmietol návrh kampaňovej stratégie, ktorá by mu podľa jeho tvrdení mohla vyhrať voľby. „Strategický plán bol navrhnutý presne v bodoch, možnosť zisku až 15 percentuálnych bodov, čiže nárast z 5 až 7 percent na 22 percent. To by teda vyhralo voľby,“ píše.

A po niekoľkých stránkach znovu: „Prezentujem klientovi stratégiu na základe prieskumu verejnej mienky, v ktorej navrhujem navýšiť zisk až na hranu potenciálu, v prípade stopercentnej efektívnej exekúcie až o 15 percentuálnych bodov. V tomto prípade by vyhral voľby, 7 a 15 je 22.“

Prchal ďalej tvrdí, že na stratégii robili ľudia z troch krajín dva mesiace. „Vzali sme akúkoľvek položku a pozerali cez ňu, čo nám vypadne. Vypadlo nám zlato na zlatom podnose. 84 percent v prieskume nevidíte každý deň. Chirurgický rez.“ Aká bola Sulíkova reakcia? „Klient sa netvári. Je kyslý. Hovorí, že to preňho nie je komfortné. Hovorím, že som si nevšimol na dverách ‚baraku‘ ceduľu ‚komfortná zóna‘.“

Voličom PS vadia lesby a buzeranti

Marketér sa v knihe nevenuje len SaS, ale aj ďalším stranám. Konkrétne napríklad Progresívnemu Slovensku. To bolo pre mnoho voličov SaS takzvanou „druhou voľbou“, a naopak, ktorého voliči (asi polovica) mali SaS ako svoju alternatívu. Ako nakoniec marketér sám tvrdí, strany môžu v kampani získať aj nejakých „voľných“ (teda nerozhodnutých) voličov, ale jednoduchšie je väčšinou prebrať ich niekomu inému.

Podľa spomienok Mareka Prchala si SaS v kampani (ako to robia všetky veľké strany) objednávala takzvané focus groups. Teda skupinové rozhovory, obvykle so šiestimi až desiatimi ľuďmi, ktoré pomáhajú chápať hlbšie motivácie voličov (často bývajú neskôr overované v kvantitatívnych výskumoch). Sulíkova strana sa logicky zamerala aj na voličov PS.

Najzaujímavejší moment podľa českého marketéra nastal, keď voliči Michala Šimečku dostali otázku, čím ich progresívci štvú. Jeden z respondentov a zároveň volič strany PS zvolal, že „všade pchajú tie lesby a buzerantov“. A zvyšok skupiny sa k nemu pridal. Prchal píše, že z takého brutálneho útoku na LGBT témy bol šokovaný.

Najlepší politik Fico

Marek Prchal síce v knihe opisuje svoje zúfalstvo zo Slovenska, viackrát v nej však tiež tvrdí, že slovenskí politici sú lepší ako českí. Z hľadiska politického a komunikačného remesla najviac vyzdvihuje predsedu Smeru-SD Roberta Fica, ktorý nakoniec vlaňajšie parlamentné voľby vyhral a stal sa premiérom.

Na Ficovi oceňuje rétoriku a obratnosť. Tiež to, že sa štylizuje do polohy človeka, ktorý hovorí za ľudí či rovno za Slovensko, ale aj to, že zvládne natočiť niekoľkominútové video s pointou bez toho, aby ho museli jeho ľudia strihať. Ako si všíma, pre svojich voličov je „v prvom rade Slovákom a človekom“, problematické či škandalózne výroky svojich ľudí dokáže neutralizovať bez toho, aby sa od nich dištancoval.

Český marketér na Ficovi oceňuje aj to, ako sa štylizuje do roly šéfa, keď svojich kolegov v strane oslovuje zdrobnenými krstnými menami. Napríklad, že súčasného ministra financií Ladislava Kamenického volá „Lacko“. „Prosto šéf,“ píše Prchal v knihe. „Porovnajte to s výkonmi väčšiny českých politikov. Áno, máme tu pár výrazných tvárí. Ale kto z nich to robí tak, ako to robí Fico?“

Zdroj: Denník N

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Fico je najlepší politik v Česko-Slovensku a Sulík je babrák, vyplýva zo slov Babišovho bývalého politického marketéra

Odoberať
Upozorniť na
5 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

KOMENTOVALI STE: