Vytiahnu do boja? Neziskovka Transparency International Slovensko prišla s nečakaným počinom. Vyrukovala s iniciatívou, ktorá má osvetliť majetkové štruktúry v pozadí slovenských hotelov. Pomocou novej webovej stránky tak „známkuje“ transparentnosť ich vlastníkov a zároveň tak chce informovať o hoteloch fungujúcich v tieni slovenskej oligarchie. Niektorí hoteliéri, ale z kroku mimovládky príliš nadšení nie sú.
Za nejasnú majetkovú štruktúru najmä vo firmách sa dajú skryť rôzne pofidérnosti. Obzvlášť obľúbenou na Slovensku je problematika oligarchov, ktorí ťahajú za lanká v pozadí rôznych akcioviek či eseročiek. Mimovládka Transparency International Slovensko si posvietila na túto tému trochu z iného uhla. Na mušku si vzala pochybných vlastníkov v pozadí slovenských hotelov. Čo si ale myslí o iniciatíve jeden z najväčších hráčov na poli prevádzkovania hotelov na Slovensku?
Na muške hotely
Transparency začiatkom tohto týždňa spustilo zaujímavý projekt, ktorý ale nemusí byť každému pochuti. Mimovládka totiž spustila web Ktovlastni.sk, ktorý funguje ako klasický internetový vyhľadávač, no je špecifický tým, že pomocou neho nájdete väčšinu slovenských hotelov. Pri nich sa okrem mapy objaví aj hodnotenie transparentnosti majetkových štruktúr hotela. Percentuálna „známka“ je rozdelená do akejsi škály, ktorá začína od „výborne“ až po „problémové“.
Mimovládka na sociálnej sieti prizvukuje, že väčšina podnikateľov stojacich za hotelmi sú féroví a k majetkom prišli trvrdou prácou. „Zákazníkom však chceme poskytnúť aj nástroj, aby popri cene a kvalite mohli pri výbere hotelov zvážiť aj etický rozmer toho, komu za dovolenku, svadobnú hostinu či konferenciu platia. Až štvrtina z majiteľov patrí k podnikateľom v médiách označovaných ako oligarchovia a privatizéri,“ podčiarkuje Transparency. Skloňuje mená ako Juraj Široký, rodina Zoroslava Kollára, František Hodorovský, Mário Hoffmann, Vladimír Poór, Ivan Lexa, Peter Čičmanec, Anton Siekel či Oskar Világi.
Igor Rattaj (vpravo) – Foto: tasr
Rattajova kritika
EReport oslovil k téme biznismena Igora Rattaja, ktorý je šéf predstavenstva a CEO Tatry Mountain Resorts, jedného z najväčších prevádzkovateľov hotelov na Slovensku. „Vadí mi, že vo vzťahu k službe a prevádzke hotela, čo sú bežne hodnotené veci na hoteloch svetovými agentúrami, tak s týmto to nemá nič spoločné. Vylučujem, že klient si vyberá do ktorého hotela pôjde podľa toho, ako veľmi je transparentný jeho vlastník. Pre služby toho hotela to je irelevantná vec, ktorú daný klient ani nevníma. Príde mi to preto trošku divné, mätúce a zavádzajúce. Nie je to rating hotela za čo sa to vydáva, je to akýsi morálny rating.“ krúti hlavou Rattaj.
Špeciálna komisia
Percentuálnu známku prideľuje hotelom komisia zložená najmä z novinárov. Jej súčasťou je aj bývalý šéf Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš. Komisia sa pri hodnotení zamerala na samotného prevádzkovateľa hotela, dlhy, konečného vlastníka či účtovnú závierku. V konečnom hodnotení si všímali firmy a osoby v pozadí vlastníckej štruktúry hotela, ale aj medializované kauzy s nimi spájané či konflikty záujmov.
„Ak to preženiem, tak si môžem urobiť skupinu štyroch ľudí a tváriť sa, že budem hodnotiť neziskové organizácie, ktorá je transparentnejšia a ktorá nie, medzi ktoré patrí aj Transparency. Nie je tam žiadna autorita, ktorá by to mala robiť,“ myslí si Rattaj. „Prekvapuje ma, že to hodnotí skupina ľudí, ktorí s hotelmi nemajú nič spoločné,“ dodal.
Vyrukovali s prieskumom
A ako to je s tvrdením, že záujemcovia o pobyt v hoteloch neriešia vlastnícke štruktúry v pozadí? Transparency si myslí, že na týchto okolnostiach záleží. Operujú s prieskumom, ktorý si nechali zhotoviť a súvisí práve s hotelovou problematikou. „To, že téma etického nakupovania nie je dôležitá len v environmentálnych alebo ľudskoprávnych oblastiach, ale aj pri vlastníkoch hotelov, potvrdzuje aj prieskum verejnej mienky, ktorý uskutočnila pre Transparency agentúra Focus v dňoch 11. až 19. mája,“ tvrdí mimovládka.
Prieskum si nechala zhotoviť Transparency International Slovensko od agentúry Focus. – Foto: FB/TIS
Podľa prieskumu by viac ako 60 percentám ľudí vadilo, ak by hotel, v ktorom sa chcú ubytovať, bol spájaný s osobou s kriminálnou minulosťou. Ak by hotel vlastnil oligarcha spájaný s politickou stranou alebo má vlastník hotela dlžoby, tak by to opýtaným skôr nevadilo ako áno.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
VOJNA HOTELOV S MIMOVLÁDKOU: Kladivo na oligarchov či šikana?