Trnava i trnavský región oplývajú množstvom inšpiratívnych ľudí. Relácia Veľkí ľudia Malého Ríma chce tieto osobnosti formou pravidelných videorozhovorov podrobnejšie predstaviť. Či už sa pohybujú vo svetle reflektorov, alebo ich pozná len úzky okruh ľudí, svojou charizmou oslovujú okolie a zanechávajú za sebou stopu. Pozrite sa s nami na ich prácu, medzníky života, názory aj hodnoty, ktorými sa riadia.
Hudba a Schneiderova Trnava
Meno pani Alžbety Ševečkovej sa v Trnave spája s výučbou komornej hry a hry na husliach, s koncertnými vystúpeniami Trnavského komorného orchestra. Bola prvou z rodiny, kto hral na husliach. Študovala u vynikajúcich pedagógov Viliama Kořínka a Jána Praganta. Tvrdí, že pre huslistu sú potrebné dve predispozície – vycibrený sluch a veľká trpezlivosť. Pani Ševečková pôsobí v Základnej umeleckej škole M. Schneidera-Trnavského v Trnave od roku 1981. Stála pri zrode interpretačnej súťaže Schneiderova Trnava. V tomto roku bude už jej 23. ročník (18. – 19. apríla 2024). Súťažiaci z celého Slovenska sa predvedú v troch kategóriách: sólová hra na klavíri, sólová hra na husliach a komorná hra.
Foto: Trnavský komorný orchester
S umeleckou školou, v ktorej pôsobíte, sa spája interpretačná súťaž Schneiderova Trnava. Vy sama hodnotíte kategórie sólovej hry na husliach a komornej hry. Mohli by ste nám túto súťaž predstaviť? Kto sa na nej môže zúčastniť, koľko ročníkov už mala, zaujímavosti o nej…
Súťaž Schneiderova Trnava už mala dvadsať ročníkov. Keď sme ju začali organizovať, bolo naším cieľom umožniť deťom, aby si mohli zahrať, aby sa mohli trošku konfrontovať, aby sa pedagógovia stretli a mohli počuť svojich žiakov, aj sa istým spôsobom v rámci súťaže vzdelávať. To bol náš cieľ. Mysleli sme si, že to bude len nejaká regionálna súťaž. Nám sa však už v prvom ročníku prihlásilo toľko detí z celého Slovenska… Je to súťaž, kam príde veľmi veľa detí a tešíme sa z toho. Prichádzajú deti veľmi talentované a naozaj z celého Slovenska. Vždy sa do súťaže snažíme prizvať ako porotcov špičkových pedagógov z vysokých škôl, z konzervatórií. Súťaž prebieha súbežne po celý deň v štyroch miestnostiach. Príde okolo sto detí.
Môže túto súťaž navštíviť aj laická verejnosť? Môžu sa prísť Trnavčania pozrieť alebo ide len o internú záležitosť umeleckých škôl?
Je to verejná súťaž. Môže prísť ktokoľvek do ktorejkoľvek miestnosti, môže počúvať. Vždy sú tam usporiadatelia, ktorí povedia čo a ako, kedy vstúpiť, kedy je prestávka. Chodievajú tam ľudia, ktorí tam majú deti aj tí, ktorí ich tam nemajú, sú to Trnavčania, ktorí majú o súťaž záujem. Chodia sa pozerať.
Trnavský komorný orchester a Komorný orchester slovenských učiteľov
Pani Ševečková je členkou Trnavského komorného orchestra (TKO) od roku 1993. Jeho umeleckou vedúcou sa stala v roku 2001. V tejto pozícii zotrvala doteraz. Vďaka profesionalite členov orchestra si môžu diváci vypočuť skvosty klasickej hudby i vokálno- -inštrumentálne projekty s inými zbormi. Orchester koncertuje doma aj v zahraničí. V rámci spolupráce s rakúskou filharmóniou Marchfeld vystupovali v Japonsku a v Číne. Organizovali a boli pravidelnou súčasťou siedmich ročníkov festivalu Hudba na radnici. Tradíciou sa v Trnave stal ich novoročný koncert. Premiérovo uvádzajú diela slovenských autorov. Sú vyhlasovateľom skladateľskej súťaže Arco. TKO nahral CD s piesňami M. Schneidera-Trnavského. Naša hostka pôsobí aj v Komornom orchestri slovenských učiteľov. Ide o celoslovenský projekt s dlhou tradíciou. Minulý rok oslávil šesťdesiate výročie vzniku.
Foto: Komorný orchester slovenských učiteľov
Od roku 2007 ste umeleckou vedúcou naozaj nezvyčajného hudobné telesa, a to Komorného orchestra slovenských učiteľov. Akým spôsobom dokážete zosúladiť svoje povinnosti, stretnúť sa, nacvičiť sa?
Komorný orchester slovenských učiteľov funguje inak ako bežné telesá. Ľudia sa stretávajú raz za mesiac na víkendovom sústredení. Pricestujú z celého Slovenska na to miesto, kde je koncert. Väčšinou sa dva dni na koncert pripravujú a potom koncert zahrajú. Ak koncert práve v tom mesiaci nemáme, stretávame sa na pracovnom sústredení, najčastejšie v Trenčianskych Tepliciach. To je domov Speváckeho zboru slovenských učiteľov. Je to taký náš starší brat, ktorý vznikol ešte o štyridsať rokov skôr ako orchester. Ja si veľmi vážim ľudí, ktorí pricestujú, lebo to nemajú jednoduché. Oni sú schopní víkend po celom týždni obetovať a ísť na druhý koniec Slovenska, lebo raz sme v Košiciach, raz sme v Bratislave, na Orave, v Dudinciach. A vždy sa s veľkým nadšením stretnú a hrajú.
Čo by ste dnes chceli zapriať klasickej hudbe?
Klasickej hudbe by som rada popriala, aby mohla žiť ďalej. Dnes je taká zvláštna situácia a z mnohých strán dostávame informácie, ako má klasická hudba ťažšiu a ťažšiu pozíciu. Mnohí muzikanti nevedia, čo budú robiť v najbližšom období, pretože sa rušia orchestre, nie sú peniaze… Je to také deprimujúce, ale ja by som im všetkým priala, aby tu tá hudba stále bola, lebo je taká dôležitá, taká potrebná. Chce to aj od nás obetu, aby sme hudbu ľuďom dokázali prinášať. Prajem jej, aby bola živá, aby sa ju deti naučili milovať. To je taká ťažká úloha pre učiteľov v dnešnej dobe, ale myslím si, že sa dá docieliť, aby sa deti naučili hudbu milovať, aby ju už potom milovali celý život. Napriek všetkým prekážkam, ktoré tu sú.
V rámci rozhovoru sa pani Ševečková dotkla začiatkov a fungovania Trnavského komorného orchestra, priblížila festival Hudba na radnici, skladateľskú súťaž Arco. Prezradila nám, či majú dnešní učitelia záujem o Komorný orchester slovenských učiteľov, ako relaxuje, prečo sú pre ňu jej vnúčatá motiváciou. Ako skúsená hudobná pedagogička vysvetlila rodičom, aké benefity má pre dieťa hra na hudobnom nástroji. Pozývame vás sledovať ďalšie vydanie relácie Veľkí ľudia Malého Ríma s našou inšpiratívnou hostkou na youtube eReport TV.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Veľkí ľudia Malého Ríma Hosť: Alžbeta Ševečková