eReport.sk
bikesharing už asi nie je v Trnave prioritou...
bikesharing už asi nie je v Trnave prioritou...

UPADAJÚCI BIKESHARING


Sieť zdieľaných elektrobicyklov funguje už od roku 2018. Záujem mesta o skvalitňovanie služby však v poslednom období stagnuje. 

Siedma sezóna mestských zdieľaných elektrobicyklov je v plnom prúde. Od prvej testovacej prevádzky v roku 2018 došlo k viacerým zmenám, ktoré ich používanie značne skomplikovalo. Hlavný benefit predstavovali neobmedzené bezplatné jazdy do 15 minút pre všetkých registrovaných užívateľov. Po uhradení sezónneho poplatku ste tak mohli využívať zdieľané elektrobicykle prakticky zadarmo, pretože vďaka elektrickému pohonu ste mohli prejsť veľkú časť mesta počas bezplatnej lehoty. Populárne bolo aj takzvané „pauzovanie“. To užívateľom umožňovalo bezplatne odstaviť bicykel pred obchodom až na 10 minút. 

Nechuť investovať

Mesto Trnava spustilo službu zdieľaných elektrobicyklov s podporou developera bytového komplexu Arboria. Táto spolupráca umožnila radnici ušetriť časť prevádzkových nákladov. V roku 2019 mesto zverejnilo výzvu ďalším sponzorom, ktorí mali pomôcť samospráve rozširovať projekt Trnavského bikesharingu. Táto iniciatíva však nepriniesla očakávanú odozvu a ďalšie bicykle musela nakúpiť samospráva. Poslednú informáciu o rozširovaní zverejnil Trnavský bikesharing na svojej stránke v roku 2020. 

Odvtedy dochádzalo k postupnému okliešťovaniu a spoplatňovaniu obľúbených služieb. Mesto zrušilo bezplatných 15 minút bez náhrady s minimálnym poplatkom 0,50 eur za prvých 10 minút. Ponovom stojí užívateľov 15 minút jazdy až 1 euro. Obmedzenia sa dočkalo aj obľúbené „pauzovanie“, ktorého bezplatnú lehotu zredukovali na polovicu a mnohých prekvapila aj 100 % prirážka za odstavenie elektrobicykla mimo virtuálnej stanice.

Navýšil sa tiež počet zakázaných zón a zrušili sa niektoré stanice bez náhrady – napríklad pri COOP Jednota na ulici J. Hajdóczyho. Dostupnosť a využiteľnosť zdieľaných elektrobicyklov sa tak v poslednom období výrazne zhoršila, na čo reagovali aj samotní užívatelia.„Mesto Trnava je čisté sklamanie! Bikesharing bol priaznivá alternatíva. Takže namiesto zvýšenia počtu bicyklov a podpory od mesta sme získali štartovné a cenu 1 euro za 15 minút. Namiesto podpory verejnej dopravy a bikesharingu budem každé ráno a každé popoludnie krúžiť Trnavou autom a zapĺňať tie plne cesty,“ napísal Rastislav Hajko po zverejnení nového cenníka. 

Zahmlievanie mesta

Mestu sme v tejto súvislosti poslali otázky týkajúce sa využívania, participácie a budúcnosti Trnavského bikesharingu. Pri prvom pokuse sme sa po viac ako týždni čakania dozvedeli, že otázkam nerozumejú. Následne nám zaslali materiály, ktoré nekorešpondovali s požadovanými informáciami. Napriek odvolaniu sme odpovede na naše otázky do uzávierky nezískali. 

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

UPADAJÚCI BIKESHARING

Odoberať
Upozorniť na
1 Komentár
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Aktuálne