eReport.sk
Vodiči, pozor!
Ilustračná snímka. Foto: tasr

Toto je tá vaša transparentnosť? Diaľničiarom šéfuje manažér bez výberka


Vodu kážu víno pijú! Minister dopravy Andrej Doležal sa po nástupe na čelo rezortu bil za transparentné výberové konania do vedenia kľúčových štátnych podnikov. Paradoxne Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá štátu zarába milióny, od apríla šéfuje nominant ministra bez výberového konania. Jeden z uchádzačov pre eReport prezradil, ako prebiehali doteraz neúspešné pohovory na lukratívny post. A kedy sa dočkáme ďalších výberových konaní? Odborníci len krútia hlavami!

Už počas minulého volebného obdobia výber šéfa hlavného manažéra diaľnic vzbudzoval polemiku. Juraj Ďurišin, ktorý obsadil lukratívny flek mal len jedného konkurenta v boji o post generálneho riaditeľa. Výberové konanie taktiež vzbudzovalo pochybnosti. Podľa odborníkov mohol byť výber verejný a taktiež sa mohla nechať dlhšia časová lehota na zapojenie sa do konkurzu. Ide pritom o štátnu akciovku, ktorá mala zisky minulý rok 14 miliónov eur a celkové výnosy 400 miliónov eur. Spoločnosť tak má strategický význam pre štát.

Po výmene stráží na čele štátu po tohtoročných parlamentných voľbách nový vládny kabinet sľuboval transparentnejšie výberové konania a taktiež sa zbaviť v štátnych podnikoch tzv. „našich ľudí“. V praxi to tak, ale úplne nevyzerá.

Bývalý generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin (vľavo). Foto: tasr

Doležalova trojka

Ďurišina odvolal šéf rezortu dopravy Doležal tento rok v apríli. Nanovo tak lukratívny post obsadil ministrov nominant Juraj Tlapa. Klára Bernátová z Nadácie Zastavme korupciu upozorňuje, že nejde o ministrov ojedinelý krok. Krátko po voľbách totiž okrem vedenia diaľničiarov vymenil aj šéfov v štátnych podnikoch Slovenská pošta, a.s., a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. „Zároveň vo všetkých troch kompetencie generálneho riaditeľa do dnešných dní vykonáva dočasne menovaná osoba, pretože funkcia generálneho riaditeľa môže byť obsadená len na základe výberového konania, ktoré do dnešných dní neprebehlo,“ upozornila Bernátová.

Súčasný šéf diaľničiarov Juraj Tlapa. Foto: tasr

Porušili pravidlá?

Tlapa, ako podčiarkla Bernátová, mal zostať na čele štátnej firmy len dočasne. No zdá sa, že z dočasného sa stalo nastálo, pretože aj po ôsmich mesiacoch od vymenovania, funkciu vykonáva naďalej aj bez absolvovania výberového konania. Bernátová z Nadácie Zastavme korupciu upozorňuje, že v tomto prípade môže už dôjsť k porušeniu pravidiel. „Zväčša totiž môže minister dočasne obsadiť funkciu riaditeľa aj bez výberového konania, no maximálne po dobu šiestich mesiacov,“ podčiarkla Bernátová.

Kritika poradcov

Kritika na Tlapovu adresu neprichádza len z radov odborníkov, ale aj samotných zamestnancov štátnej firmy. Vadia im napríklad maniere vedenia a veľký počet poradcov okolo dočasného generálneho riaditeľa. Ten si totiž chodí po rozumy podľa našich informácií až k šiestim ľuďom. „Teda pán Tlapa, čo nie je ani generálny riaditeľ, má toľko poradcov ako americký prezident,“ posťažoval sa pre eReport jeden z vysokých funkcionárov u diaľničiarov.

Výberové konanie

Kameňom úrazu je výberové konanie. Jedno síce od vymenovania Tlapu do funkcie prebehlo, no zanechalo za sebou pachuť neprofesionality a pochybností. Výberko na päť postov členov predstavenstva, ktoré riadi spoločnosť sa uskutočnilo 5. októbra. Komisia nakoniec z piatich požadovaných mien vybrala len štyri, a teda sa bude musieť opakovať. Stále chýba totiž posledný člen predstavenstva, post, ktorý obsadzuje práve Tlapa. Kurióznym je, že súčasný šéf diaľničiarov sa súťaže nezúčastnil. Oficiálnym dôvodom boli zdravotné problémy, no faktom ostáva, že Tlapa aj bez výberového konania naďalej šéfuje štátnej firme.

Andrej Doležal sľuboval transparentné výberové konania. Foto: tasr

(Ne)viditeľná informácia?

EReport sa skontaktoval s jedným z uchádzačov o post v predstavenstve. Ten netají svoju zatrpknutosť voči výberovému procesu. Kandidát prezradil, že už na úvod mal s výberkom problém. Podľa jeho slov totiž nebolo dostatočne dlho a na viditeľnom mieste informované o procese. Hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf pre eReport uviedol, že spomínaná informácia bola, ako inzerát vytlačená v celoštátnom denníku a k tomu bol oznam na stránke rezortu.

Kandidát na post, ktorý nechcel byť menovaný to tak jednoducho nevidí. „Na stránkch ministerstva bol, no nie viditeľne niekde na hlavnej lište či stránke. Ja som sa dostal k tomu, len preto, že som to dostal od jedného známeho, ktorý sa v tom orientuje a pracuje s tým. A poslal mi to pre zaujímavosť,“ opisuje situáciu kandidát.

Uchádzačovo podozrenie

Neúspešný kandidát priznal, že mal problém aj s ďalšou okolnosťou. Zamestnanci štátnej akciovky mu totiž mali potvrdiť, že niektoré projekty, ktoré uchádzači mali vypracovať, nepísali sami. Práve štvorica kandidátov, ktorej sa pošťastilo v Národnej diaľničnej spoločnosti už pôsobia a projekt mali podľa slov uchádzača vypracovať ich zamestnanci.

„V rámci ústneho pohovoru boli projekty uchádzačmi odprezentované, a zároveň boli zodpovedané doplňujúce otázky členov výberovej komisie k ich obsahu. Ministerstvo nedisponuje Vami uvádzanými informáciami ohľadom spôsobu vypracovania projektov zamestnancami NDS a z tohto dôvodu sa nevie vyjadriť k uvádzaným sťažnostiam,“ reaguje na obvinenia ministerstvo dopravy, ktoré je 100-percentným akcionárom diaľničiarov.

Nemenovaný kandidát trvá ale na svojom a v prípade, ak by ho obvinili z klamstva, je ochotný odkryť svoju identitu. Redakcia eReport menom kandidáta disponuje. „Musíte to brať tak, že to riešil ten daný človek z pozície nadriadeného k podriadeným. Takže, keď im tu prácu zadal, že napíšte mi toto a toto, tak mu to ani nemohli odmietnuť,“ trvá si na svojom uchádzač. Ten priznal, že už stratil trpezlivosť a v prípade vypísania nového výberového konania sa ho už nezúčastní.

Až budúci rok

Špecialisti a odborníci sa zhodnú na tom, že práve v štátnom podniku je dôležité dbať na transparentné výberové konania na vplyvné vedúce funkcie. „Samozrejme, aj vzhľadom na záväzok vlády z jej programového vyhlásenia na zavedenie transparentných výberových konaní, očakávame, že výberové konanie na takú dôležitú pozíciu, ako je šéf NDS v dohľadnej dobe prebehne, a to spôsobom umožňujúcim dostatočnú verejnú kontrolu,“ myslí si Michal Piško z Transparency International Slovensko.

Odborníkov, ale štátna firma nepoteší. Konkrétny termín ešte nepoznajú. „Výberové konania na obsadenie funkcií člena predstavenstva NDS a generálneho riaditeľa NDS sú v súčasnosti v procese prípravy a ich realizovanie predpokladáme začiatkom budúceho roka,“ sľubuje hovorca Ivan Rudolf z ministerstva dopravy.

Odborníci bijú na poplach

Trpezlivosť stratila už aj Nadácia Zastavme korupciu. Tá avizuje, že rezortu dopravy zašle výzvu na usporiadanie transparentného výberového konania. Budú žiadať, aby boli dopredu zverejnené mená kandidátov so stručnými životopismi. O podobnú transparentnosť budú žiadať aj pri menách členov výberovej komisie.

„Navrhneme ministerstvu, aby bolo možné sledovať výberové konanie, teda, aby prebehol online streaming z vypočutia kandidátov, alebo, aby sa na ňom mohli zúčastniť novinári a odborná verejnosť. Len tak možno predísť konfliktu záujmov a identifikovať najvhodnejšieho kandidáta,“ prezradila Bernátová plány nadácie. Práve verejná grilovačka kandidátov na verejné funkcie je v súčasnosti v kurze. Minulý rok napríklad podobným spôsobom vypočúval ústavnoprávny výbor parlamentu uchádzačov na posty ústavných sudcov. Len pred niekoľkými dňami čelili ostrým otázkam parlamentného výboru aj kandidáti na miesto šéfa generálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Toto je tá vaša transparentnosť? Diaľničiarom šéfuje manažér bez výberka

KOMENTOVALI STE: