eReport.sk
Foto: shutterstock

Superpotraviny, ktoré by ste mali jesť, ak sa chcete cítiť zdravo

Čo je superpotravina?

Je to výraz pre výživné jedlo bohaté na živiny, ktoré sú prospešné pre vaše zdravie. Zahrňte tieto potraviny do svojho jedálnička a budete sa cítiť lepšie a plní energie. Nemusíte navštíviť špeciálne predajne, aby ste ich našli. Kúpite ich v bežných obchodoch. Samozrejme, že je takýchto superpotravín veľa, no pre začiatok môžete skúsiť napríklad tieto.

Foto: shutterstock

Vodový melón

Pre vašu pokožku nie je nič lepšie, ako jesť jedlá bohaté na vodu. Je to napríklad melón. Obsahuje dostatok vody, vlákniny, vitamínu A, vitamínu C a draslíka. Okrem toho neobsahuje takmer žiadne kalórie. Je skvelým zdrojom antioxidantov. Obsahuje lykopén (karotenoid alebo rastlinný pigment, ktorý sa nachádza aj v paradajkách, mrkve a grepe), ktorý chráni bunky pred poškodením. Jeden a pol šálky vodového melóna obsahuje 9-13 miligramov lykopénu. Vedci dúfajú, že jeho príjem môže pomôcť zabrániť riziku určitých druhov rakoviny a kardiovaskulárnych chorôb.

Foto: shutterstock

Olivový olej

Základom stredomorskej stravy je olivový olej bohatý na mononenasýtené tuky, ktoré sú zdravé pre srdce. Jeden z týchto tukov, kyselina olejová, je obzvlášť dobrý pre vaše zdravie. Môže pomôcť znížiť zápal a potlačiť bolesť u pacientov s reumatoidnou artritídou. Olivový olej je tiež bohatý na vitamíny a antioxidanty. Pridajte túto superpotravinu do svojho jedálnička vždy, keď potrebujete potrebovať použiť tuk. Olivový olej je ideálny na restovanie zeleniny.

Foto: shutterstock

Vajcia

Jedno alebo dve vajíčka na raňajky zabezpečia, že ostanete sýti takmer do obeda. Každé vajce, ktoré má 70 kalórií, vám poskytne 6 gramov bielkovín – okrem omega -3 mastných kyselín chrániacich pred srdcovými chorobami a mozgovou príhodou a aj antioxidanty luteín a zeaxantín, ktoré podporujú zdravie očí.

Foto: shutterstock

Chia semienka

Ak ste chia semienka ešte neskúsili, neváhajte. Z každej polievkovej lyžice získate 3 gramy bielkovín, 6 gramov rozpustnej vlákniny a 5 gramov zdravého tuku. Tieto super semená sa môžu pochváliť vápnikom, draslíkom, horčíkom a železom, ktoré sú základnými živinami, ktoré pomáhajú udržiavať vaše telo v špičkovej forme. Semená majú jemnú orieškovú príchuť, takže sa výborne hodia do pečiva, ale aj do ovocných štiav. Pre ľahké a výživné raňajky si do ranného jogurtu pridajte chia semiačka.

Foto: shutterstock

Kurkuma

Kurkuma je jasne žlté aromatické korenie, ktoré dodáva jedlu jemnú chuť. Podľa štúdie BioMed Research International je toto korenie antimikrobiále, antibakteriálne a protiplesňové. Konzumácia kurkumy vám tiež pomôže k žiariacej pokožke a lepšiemu tráveniu. Dobre sa hodí k morským plodom a kari. Prípadne si môžete pripraviť protizápalový „zlatý čaj“, kombináciou bezlaktózového mlieka, medu, zázvoru, čierneho korenia a kopcovitej lyžičky žltého korenia.

Foto: shutterstock

Listová zelenina

Už viete, že konzumácia tmavej listovej zeleniny je nevyhnutná pre dosiahnutie vášho najzdravšieho ja. Sú vynikajúcim zdrojom vlákniny, vitamínov A, C, E a K, železa, horčíka, draslíka a vápnika. Navyše je tu ešte jedna magická prísada a to je chlorofyl. Je to zelený pigment v rastlinách zodpovedný za premenu slnečného žiarenia na rastlinnú potravu a je úžasný aj pre vás. Výskum naznačuje, že zvýšené množstvo chlorofylu pomáha eliminovať zápach z úst, znížiť riziko rakoviny, vyplaviť toxíny z tela, zvýšiť črevnú mikroflóru a zmierniť zápal. To všetko je v listovom šaláte. Skúste do svojej stravy pridať špenát, rukolu, kel a dokonca aj matchu.

Foto: shutterstock

Avokádo

Tu je niekoľko dôvodov, prečo sa cítiť úžasne pri konzumácii guacamole na večeru. Iba jedna porcia (asi 1/3 stredne veľkého avokáda) má 5 gramov zdravých tukov, 1 gram bielkovín, 3 gramy vlákniny a takmer 20 vitamínov a minerálov, vrátane draslíka. Ukázalo sa, že konzumácia potravín s vysokým obsahom draslíka, ako sú avokádo, špenát, fazuľa a banány, pomáha znižovať krvný tlak.

Foto: shutterstock

Potraviny bohaté na kvercetín

Kvercetín je flavonoid (rastlinný pigment a antioxidant), ktorý sa nachádza v zelenine, ovocí, orechoch, koreňoch a semenách – vrátane jabĺk, cibule, paradajok, kelu, papriky a reďkovky. Výskum poukazuje na to, že kvercetín má antiinfekčné a protizápalové vlastnosti. Tento silný flavonoid čistí nestabilné voľné radikály, ktoré poškodzujú vaše telo. Pomáha tak bojovať proti srdcovým chorobám a mozgovým chorobám. Ak chcete kvercetín v potravinách uchovať, vyhnite sa ich vareniu alebo vyprážaniu. Cibuľa si však hladinu kvercetínu udrží až do 100°C. Jablká jedzte so šupkou.

Zdielať / poslať / tlačiť
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Čítajte viac…

Politika

Správy

Celebrity

Šport