Nemocnice nie sú jediné, ktoré v týchto dňoch melú z posledného. Svoje si zažíva aj tiesňová linka 155, ktorá vysiela záchranárov. Za posledný mesiac im takmer dvojnásobne stúpol počet výjazdov ku covidovým pacientom.
„Len za uplynulých 24 hodín sme mali v rámci celého Slovenska až 382 zásahov k pacientom s ochorením COVID-19, čo je v porovnaní s predchádzajúcimi dňami zatiaľ najvyššie číslo,“ povedala koncom týždňa pre eReport.sk hovorkyňa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky Alena Krčová. Ako tiež uviedla, problémom nie je iba preťaženosť linky 155, ale aj nárast počtu zásahov ku covidovým pacientom vo vážnom stave, ktorí sa liečia doma. „Dostávajú sa až do takého štádia, že sú dehydrovaní, nejedia, nevládzu chodiť, dopracujúc sa k zápalu pľúc a v takomto zhoršenom stave volajú na 155,“ upozorňuje hovorkyňa s tým, že takýto pacient už musí byť hospitalizovaný.
Záchranári preto varujú, aby svoj stav ľudia od začiatku riešili s obvodným lekárom. Ak sa zhorší, majú o tom priebežne informovať lekára. „Prosíme aj príbuzných alebo osoby v spoločnej domácnosti, aby zabezpečovali chorým pitný režim, stravu, lieky a pravidelne ich kontrolovali,“ dodala Krčová.
Problémom však nie je iba počet výjazdov, ale aj ich dĺžka. „K pacientovi v kritickom stave sa dojazd posádky nepredĺžil. Problém je však dĺžka výjazdu. To znamená, celková doba cesty k pacientovi, ošetrenia, zastabilizovania stavu, cesty do nemocnice a odovzdania pacienta na príjmovej ambulancii. Tá nám narástla až na dve a pol hodiny,“ uviedla hovorkyňa operačného strediska. Momentálne evidujú čakanie ambulancií záchrannej zdravotnej služby pred nemocnicou najmä v Nitrianskom kraji. „Problém nie je len to, že nemocnica nestíha prijímať pacientov. Po každom covidovom pacientovi je totiž potrebné dezinfikovať príjmovú ambulanciu. Problém spočíva aj v tom, že menšie nemocnice v okolí nemajú dostatok voľných lôžok. V každom prípade však vždy posádke povieme, kam má smerovať s pacientom,“ dodáva hovorkyňa.
Aj v tejto situácii je však možné pomôcť. Stačí, ak sa zbytočne nebude preťažovať linka 155. „Máme viac volaní, ktoré by mali najskôr smerovať k obvodnému lekárovi, nie k nám. Tiesňová linka 155 slúži primárne na život ohrozujúce stavy. Občania by nás preto mali kontaktovať naozaj vtedy, ak ide o ohrozenie života alebo hrozí vážne poškodenie zdravia. Neurgentné zdravotné ťažkosti, to znamená menej vážne, by mal riešiť obvodný lekár alebo špecialisti. Oveľa efektívnejšie dokážu poradiť a predpísať liečbu,“ uzavrela hovorkyňa.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Stúpa počet výjazdov sanitiek ku covidovým pacientom. Zúfalá prosba záchranárov