eReport.sk
Podnikatelia apelujú na školy, aby reagovali na požiadavky pracovného trhu v predstihu.
Podnikatelia apelujú na školy, aby reagovali na požiadavky pracovného trhu v predstihu. Ilustračné foto: tasr

Podnikatelia: Trh práce sa dynamicky mení, školy by mali byť v predstihu

Podnikatelia si myslia, že školy by mali pripravovať študentov na pracovný trh budúcnosti. Podľa Združenia podnikateľov Slovenska (ZPS) by vzdelávanie malo byť v predstihu. ZPS apeluje na rozvoj mäkkých zručností u školákov. To znamená rozvíjať v nich najmä sociálne a emočné kompetencie.

Podnikatelia prostredníctvom vyhlásenia ZPS uviedli, že študenti by mali napríklad prehlbovať svoje analytické a kritické myslenie. Mali by sa učiť sa riešiť problémy. Školy by deti mali podporovať a viesť ku kreativite a aktívnemu vzdelávaniu. „Je to tímová práca,“ dodal Pavel Wimmer, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti DNAi, ktorá pomáha firmám uplatňovať poznatky z výskumu a vývoja umelej inteligencie.

Mohlo by vás zaujímať:

Miesta, ktoré neexistujú

„Žijeme v časoch, keď sa dramaticky mení obsah povolaní. Mnohé profesie zanikajú, iné vznikajú. Ľudia budú musieť meniť povolania niekoľkokrát v živote. Aj preto dôležitejšie ako odbor, ktorý vyštudovali, bude to, ako rýchlo sa vedia prispôsobiť zmenám a naučiť sa nové veci,“ opísal prezident ZPS Ján Solík.

Podnikatelia uviedli, že podľa odhadov značnú časť toho, čo sa aktuálne deti v školách učia, o desať až 15 rokov nebudú potrebovať. Zároveň pravdepodobne väčšina detí, ktoré v súčasnosti nastupujú do škôl, bude v budúcnosti pracovať na mieste, ktoré ešte neexistuje.

„Umelá inteligencia (AI) bude pre firmy veľkou výhodou. Manuálnu prácu s najväčšou pravdepodobnosťou veľmi rýchlo nahradia technológie. To je pre firmy pozitívna správa, môžu ňou obsadiť pozície, na ktoré dnes majú problém nájsť pracovníkov. Ľuďom ostane kontrola výstupov, ktoré AI predpripraví, a zároveň poskytnú spätnú väzbu na učiaci proces,“ predikuje Wimmer.

Pesmistický prieskum

Na základe prieskumu startupu Foxino, ktorý využíva umelú inteligenciu na zrýchlenie učenia, 73 % študentov cíti, že v škole márni svoj potenciál, 80 percentám nevyhovuje rýchlosť učenia sa v triede a 95 % detí sa nechce učiť samo, uviedlo ZPS.

Na druhej strane, tradičný systém školstva má dosah aj na učiteľov. Podľa prieskumu sa polovica z nich cíti vyhorená, 16 % pociťuje nedocenenie a 40 % sa sťažuje na prílišnú administratívu. Z technologického pokroku majú rešpekt, uzavrelo ZPS.

Zdroj: tasr


KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Podnikatelia: Trh práce sa dynamicky mení, školy by mali byť v predstihu

Odoberať
Upozorniť na
1 Komentár
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Najnovšie