eReport.sk
Ilustračné foto: tasr

Odborník: Deti mohli stratiť až 90 % vedomostí, ktoré dnes mali ovládať

Cez víkend prebiehalo na vybraných školách testovanie žiakov, ich rodičov a učiteľov. Pilotná akcia má vychytať muchy a zjednodušiť tak otváranie školských zariadení pre deti druhého stupňa základných škôl a stredných škôl. Hoci sa niektorí čudujú, či sa to pred Vianocami vôbec oplatí, uznávaný profesor, pedagóg a psychológ Mirón Zelina upozorňuje, že každý jeden deň, keď sa človek učí, má zmysel.

„Dištančné vzdelávanie žiakov na druhom stupni a stredoškolákov nemôže ani nenahrádza prezenčné vzdelávanie,“ povedal profesor pre portál eReport.sk s tým, že dištančné vzdelávanie je založené na vnútornej motivácii žiaka, zatiaľ čo prezenčné vzdelávanie v škole je riadené učiteľom. „Pokiaľ berieme do úvahy „straty“ spôsobené dištančným vzdelávaním oproti prezenčnému, najmä v čase pandémie, odhadujú sa od 30 až po 87 % podľa prístupnosti žiakov k internetu, veku žiakov, predmetov, učiteľov, rodičov. U 130 tisíc žiakov, ktorí nemajú prístup k počítačom je strata okolo 87 až 90 % z učebnej látky, ktorú sa mal v danom čase pandémie naučiť,“ upozorňuje na šokujúce fakty uznávaný odborník, ktorý tiež argumentuje, že každý deň, keď sa človek učí, má zmysel. „Teda má zmysel, aby deti nastúpili do škôl aj pred vianočnými prázdninami. Učitelia by zistili, čo sa naučili doma, čo si zapamätali z učiva, na čom môžu stavať ďalšie vyučovanie, ale hlavne by sa ľudsky stretli, nestrácali nádej v to, že niekomu záleží na vzdelávaní a učiteľ by ich mohol nasmerovať, ako sa doma učiť. A ak by bol čas, bolo by dobré zopakovať základné učivo,“ vysvetľuje profesor Mirón Zelina.

Ako nestratiť záujem a motiváciu

Zatiaľ však nie je jasné, koľko škôl a v akom rozsahu sa otvorí ešte do Vianoc. Cez víkend prebehlo pilotné testovanie žiakov, ich rodičov a učiteľov na približne desiatich školách. Ďalšie sa môžu zapojiť a niektoré už robia prieskum medzi rodičmi, či by boli ochotní dať otestovať seba i dieťa. Pre tých, ktorí zostanú doma na dištančnom vzdelávaní má profesor niekoľko rád. „Veľa záleží od spôsobov výchovy detí v rodine doteraz – do času pandémie a domáceho vzdelávania. Tam, kde rodina viedla deti k učeniu, disciplíne, režimu dňa, k dodržiavaniu pravidiel, kde ich viedli k samostatnosti a zodpovednosti, by nemali byť veľké problémy. Stačí len spresniť režim dňa, jeho pravidlá. Učiť deti, aby sa učili samé, aby nestratili záujem, motiváciu, je vecou zmyslu učenia. Veľmi záleží od vzťahu rodičov ku vzdelaniu, učeniu všeobecne a potom záleží od veku detí. Mladšie treba viesť a učiť pravidelnosti a dôkladnosti pri učení, starších viesť k tomu, aby sa sami riadili, aby si urobili program dňa, týždňa, program cieľov a program odmien a trestov za splnenie svojich úloh, nielen cudzích úloh,“ uzavrel odborník.


KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Odborník: Deti mohli stratiť až 90 % vedomostí, ktoré dnes mali ovládať