eReport.sk
Pri tragickej zrážke autobusu a dodávky zhorelo najmenej 18 ľudí. Ilustračné foto. Zdroj: instagram

Názor redakcie: Prečo došlo k nehode Grosjeana?


Mnohí fanúšikovia F1 ostali v šoku, po nehode Romaina Grosjeana na sobotňajšej Veľkej cene Bahrajnu. Švajčiarsky pilot stajne Haas unikol len o vlások smrti, keď v rýchlosti narazil do bariér a následne jeho monopost vybuchol.

Prečo vybuchol Grosjeanov monopost?

Ako je možné, že v nedeľu počas Veľkej ceny F1 vznikla ohnivá guľa pri náraze pilota Romaina Grosjeana do bariéry?

Záhada plameňov v Bahrajne.

Faktom zostáva, že formula 1 je dnes bezpečnejšia ako kedykoľvek predtým. Ťažké nehody sa občas udejú, ale určite je ich menej ako v minulosti. O to šokujúcejšie sú obrázky z nedele, keď monopost Romaina Grosjeana explodoval a po 27 sekundách z ohňa francúzsky jazdec sám vyskočil.

Ako je teda možné, že formulu pohltili takéto plamene?

Benzínová nádrž monopostu F1 má objem zhruba 140 litrov a z bezpečnostných dôvodov je časťou obzvlášť chránenej bunky na prežitie jazdca. Jednou z možností je to, že auto pri náraze v rýchlosti 221 km/h zvodidlá ohli a takzvanú palivovú bunku roztrhli. Benzín tak mohol začať horieť z dôvodu extrémne vysokej teploty. Pilot Ferrari Sebastian Vettel (33): „Hlavným dôvodom výbuchu je podľa mňa to, že sa zvodidlá zničili. Inak by sa auto nikdy na dve polovice nerozdelilo. Práve zvodidlá poškodili nádrž a spôsobili explóziu. Vo zvodidlách bola veľká diera. To sa nemôže stať, na týchto miestach musí byť oveľa väčšia ochrana.”

Šéf Mercedesu Totto Wolff (48): „Uhol, pri ktorom Grosjean narazil do bariéry, bol jemne bočný. Musel byť taký precízny, že auto preletelo cez zvodidlá, z ktorých sa v tej chvíli stal akýsi klin. To sa do budúcnosti nemôže stať, zvodidlá musia predstavovať menšie riziko. Nádrž sa jednoducho nemôže v žiadnom prípade poškodiť.” Či platila naozaj táto verzia, ukáže až oficiálne vyšetrovanie Medzinárodnej automobilovej federácie FIA. Keďže je ale z auta poriadny vrak, môže to trvať pomerne dlho, kým spoznáme výsledky. Faktom ale zostáva, že totálna bezpečnosť v F1 nikdy nebude. Úlohou organizátorov a všetkých zodpovedných za bezpečnosť zostáva, aby v budúcnosť dochádzalo k minimálnemu počtu havárií, ktoré prinesú šľahajúce plamene.

Minulosť ukázala, že Formula 1 sa vie poučiť z havárií. Po poslednej ťažkej Francúza Julesa Bianchiho z roku 2014 v japonskej Suzuke, keď sa zakliesnil pod pomocné vozidlo so žeriavom a zahynul, zaviedlo vedenie seriálu v roku 2018 prevratnú novinku. Systém Halo, takzvanú titánovú „svätožiaru“, ktorá v nedeľu s najväčšou pravdepodobnosťou zachránila Grosjeanovi život. Po náraze mu mohli práve zvodidlá spôsobiť fatálne poranenia hlavy. Po nehode legendárneho Rakúšana Nikiho Laudu z roku 1976, keď sa ocitol v plameňoch na Nürburgringu, vylepšilo vedenie F1 ohňovzdorné oblečenie jazdcov. Grosjean mal šťastie v nešťastí, podarilo sa mu samému vyskočiť z horiaceho monopostu a na haváriu doplatil „len” popáleninami rúk a členkov. Momentálne sa nachádza vo vojenskej nemocnici v Bahrajne, z ktorej by ho mali už čoskoro prepustiť.

Oblečenie zachránilo Grosjeanovi život.

Overal jezdcov F1 váži len 700 gramov, ale dokáže zázraky. Pri priamom ohni, teda pro teplote okolo 600 až 800 stupňov Celzia, sa začnú na oblečení tvoriť prvé prasklinky a bubliny po desiatich sekundách. Špeciálny materiál chráni pretekárov pri teplote až do 1000 stupňov Celzia.

Okrem overalov nosia pretekári pod helmou aj špeciálne kukly a takisto aj ohňovzdorné spodné prádlo. Jednotlivé časti oblečenia sa musia prekrývať, aby nevznikli nechránené miesta. A to všetko sú fakty, ktoré v konečnom dôsledku zachránili Grosjeanovi život. Prežil ťažký náraz, 27 sekúnd boli okolo neho obrovské plamene, ale už na druhý deň sa prihovoril fanúšikom na sociálnej sieti, že je v poriadku. Neuveriteľné.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Názor redakcie: Prečo došlo k nehode Grosjeana?

Aktuálne v športe

Futbal, hokej