Leyenovej komisia stráca trpezlivosť. Zasadnutie ministrov dopravy EÚ neponúklo momentálne žiadnu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich lacnejších ukrajinských kolegov na hraničných prechodoch. Uviedol to minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smer-SD) v rámci zasadnutia Rady EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku v Bruseli.
Mohlo by vás zaujímať
Návrh z Poľska
Minister skonštatoval, že viaceré členské krajiny EÚ podporujú iniciatívu Poľska, Slovenska a Maďarska sprísniť podmienky pre ukrajinských vodičov kamiónov, ďalšie krajiny a tiež Európska komisia však upozorňujú na solidaritu a pripomínajú, že po vstupe do EÚ v tejto pozícii boli aj naše krajiny.
Potvrdil, že Poľsko prišlo s návrhom, aby na úrovni EÚ došlo k prehodnoteniu zmluvy o uvoľnení pracovných povoleniek pre ukrajinských šoférov, pričom z krajín Vyšehradskej štvorky (V4) sa k tejto výzve pridalo aj Slovensko a Maďarsko, kým Česká republika zostala neutrálna. Podporné stanovisko naznačili tri pobaltské krajiny.
Leyenovej komisia stráca trpezlivosť
„Boli tam však štáty, ktoré vystúpili vyslovene proti. A ktoré vyzdvihovali, že solidarita s Ukrajinou by mala byť silná a jednoznačná. Ani Európska komisia nemala pochopenie pre tie blokády hraníc. A ani pre spôsob, akým slovenské združenia k tomu pristupujú,“ opísal situáciu Ráž.
Spresnil, že tri krajiny žiadajúce zmenu, a teda aj ochranu pred lacnou konkurenciou „si urobili svoju prácu“ a predniesli tento bod vo všetkej vážnosti a so všetkou razanciou, aby situáciu s blokádou hraníc upokojili.
Európska komisia pritom už minulý týždeň odkázala Poľsku, aby si „doma urobila poriadok.“ Nechýbali ani akési vyhrážky o tom, že EK môže zakročiť voči štátom, ktorých vodiči budú blokovať hranice a ohrozovať tak Ukrajinu.
Výbor až v marci
Zasadnutie Rady ministrov však neponúklo žiadnu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich ukrajinských kolegov na hraničných priechodoch.
Ráž pripomenul, že v marci 2024 zasadne spoločný výbor (najskôr členské štáty a potom predsednícka krajina s Ukrajinou) v rámci Rady EÚ.
Ktorý bude riešiť ako ďalej naložiť s podmienkami pre šoférov nákladných áut z Ukrajiny. Či ich predlžiť alebo zrušiť po dátume, ktorý vyprší 30. júna na budúci rok.
Rokovania s vládou
Pre slovenských či poľských dopravcov to podľa jeho slov znamená, že musia rokovať s vládou o tom, ako zaistiť priechodnosť hraničných priechodov.
„V najbližších mesiacoch to bude o tom, aby sme našli nejaké spoločné riešenie. Môžeme im vyjsť v ústrety v iných témach. Tam, kde to dokážeme. V tejto chvíli je záver Európskej komisie známy. A ťažko s tým niečo urobíme,“ vysvetlil Ráž.
Tvrdí, že štáty, ktoré v tomto podporili iniciatívu troch krajín, nevnímajú túto záležitosť politicky, ale vecne, že to treba riešiť, lebo ide o ohrozenie pracovného trhu EÚ.
„Na druhej strane, ako upozornila aj Európska komisia, boli časy, keď Slovensko vstúpilo do EÚ a kedy rovnako reagovali na slovenských dopravcov nemeckí dopravcovia a staršie členské štáty. Aj na to treba myslieť. Je na nás, aby sme s našimi združeniami rokovali. A našli spôsob, ako im pomôcť,“ odkázal minister dopravy.
Zdroj: spravodajca TASR Jaromír Novak, teraz
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Minister Ráž: Únia nám riešenie neponúkla! Pre väčšinu štátov je prioritou solidarita s Ukrajinou