eReport.sk
Adela Vinczeová. FOTO TASR - Dano Veselský

Koniec Adely v Markíze aneb: Keď komerčná vlajka zafúka z inej strany


Adela Vinczeová, dlhoročná moderátorka a tvár Markízy, ohlásila v rozhovore pre Denník N svoj odchod z komerčnej televízie, pretože sa tam vraj dejú rôzne “veci”. Čítajte zamyslenie k tejto téme.

Adela Vinczeová nám roky dokazovala, že keď ide o šou, reklamy a komerčné partnerstvá, vie v tom skvelo tancovať. Ale akonáhle sa z ničoho nič objaví nejaký rozpor, ktorý zasiahne domov, už to tak nefunguje. Zdá sa, že televízna oddanosť má svoje hranice – kým je to len o zábave a tanci, je všetko v poriadku. Ale teraz, keď je vo vzduchu trochu nepohodlia, Adela akoby objavila novú misiu. Čo sa stalo s tou Adelou, ktorá vždy vedela oddeliť šou od života? Ktovie, možno ju už nebaví len “trochu inak” – teraz je to “úplne inak!”

“Nové zásady po rokoch tanca”

Dlhé roky bola Adela tvárou všetkého komerčného, od šou až po reklamy, kde aj kvapky dažďa mali sponzora. Ale teraz, keď to začína byť trochu osobné, objavujú sa zrazu morálne zásady? Vyzerá to, že pravidlá komercie platia, len kým nezasiahnu priamo rodinný komfort. Alebo možno je to len nový tanečný štýl: pirueta pre kameru a krok dozadu, keď zrazu z komercie vznikne konflikt. Adela, zdá sa, objavila novú pózu – tú vážnu.

Nie je to tak dávno, čo tragicky zahynul novinár Ján Kuciak, a vtedy sa Adela vyjadrila, že nerozumie, prečo ľudia vychádzajú do ulíc – veď všetko vraj funguje tak, ako má. Zrazu jej však prekáža, keď sa súkromná televízia Markíza (opäť zdôrazňujem, súkromná televízia) rozhodne upravovať program a robiť si interný poriadok podľa vlastných pravidiel. Možno tu vôbec nejde o politiku ani o jej angažovaného manžela, ktorého prístup k demokracii v spravodajstve je prinajmenšom sporný. Možno ide len o štedrý honorár, ktorý jej účasť v Let’s Dance priniesla. Celá táto situácia je zamaskovaná za rozhovor, kde však mnohí čitatelia jej slovám ani neveria – a možno ani autor článku sám neverí, že to, čo hovorí, myslí Adela naozaj vážne.

Jediný cieľ komerčnej televízie – sledovanosť

Markíza je komerčná televízia, ktorej jediným cieľom je sledovanosť. Nemá žiadne iné kritériá, pretože sledovanosť je tovar, ktorý predáva. Adela v nej, cez angažovanosť svojho manžela, hľadá niečo, čo Markíza jednoducho nemá vo svojej DNA – objektivitu, slušnosť, morálnosť. Komerčné televízie nevznikli na to, aby boli etalónom nestrannosti či hodnôt, ale aby poskytli divákom to, čo ich baví a priťahuje. Adelin morálny kompas sa zdá byť teraz nasmerovaný k hodnotám, ktoré však táto televízia nikdy nemala za svoje poslanie.

A keď už hovoríme o morálnom kompase, kde vlastne ten Adelin je? Počas celej svojej kariéry sme ju nevideli postaviť sa na niekoho stranu v otázkach, kde by to skutočne zavážilo. Keď bola kultúra v útlme alebo keď sa diali „čistky“ v médiách, kde bola vtedy Adela? Nikdy nevystúpila na obranu tých, ktorí to potrebovali – vždy stála na strane platenej komercie. Bez ohľadu na to, čo sa v spoločnosti dialo, bola lojalita vždy v prvom rade k tým, ktorí ponúkali priestor a honorár. Teraz, keď sa objavuje rozpor, ktorý zasahuje priamo jej rodinné záujmy, zrazu vystupuje s morálnymi zásadami? Tento náhly záujem o hodnoty vyznieva skôr ako šikovne načasovaná zmena tónu než skutočné presvedčenie.

Povedzme si úprimne – čo sa také stane, ak Adela prestane moderovať Let’s Dance alebo inú šou? Absolútne nič. Diváci si nájdu iný program, televízia iného moderátora, a život pôjde ďalej. Adela je nepochybne talentovaná, ale komerčné televízie sú ako dobre naolejovaný stroj, kde nie je žiadna súčiastka nenahraditeľná. Možno je to len pripomenutie, že televízna šou, rovnako ako jej moderátor, sú tu hlavne pre zábavu – a tak, ak odíde jedna tvár, príde ďalšia. Šou pokračuje bez ohľadu na to, kto stojí pred kamerou.

Možno je skutočne čas na novú tvár, ktorá nahradí Adelu. Každá generácia televíznych osobností má svojich lídrov, ale nič netrvá večne. Publikum vždy túži po niečom sviežom, a televízia, ktorá žije z komercie, to veľmi dobre vie. Môže to byť príležitosť priniesť niekoho nového, s iným štýlom a energiou, ktorý dodá programom nový náboj. Adela určite zanechala výraznú stopu, ale možno nastal čas, aby ďalšia osobnosť prevzala štafetu a priniesla niečo, čo dokáže osloviť súčasného diváka trochu inak.

Zdroj: eReport

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Koniec Adely v Markíze aneb: Keď komerčná vlajka zafúka z inej strany

Odoberať
Upozorniť na
22 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre