Verzia emisnej normy Euro 7, ktorú schválil Európsky parlament, určite nejakým výrazným spôsobom neprispeje k ozdraveniu ovzdušia. A je prakticky takmer zbytočná a komplikujúca život výrobcov. Píše to na sociálnej sieti Robert Hajšel, poslanec Európskeho parlamentu za stranu SME R – SSD.
„Na druhej strane je určite lepšia ako pôvodná podoba sedmičky z dielne Európskej komisie. A preto som sa pri hlasovaní zdržal,“ dopĺňa Hajšel.
Mohlo by vás zaujímať:
Hajšel: Lepšia by bola rýchla výmena áut za novšie
„Oveľa účinnejšie by zlepšovaniu kvality ovzdušia prispela rýchla výmena starých áut za novšie, zatiaľ čo prechodom z normy Euro 6 na sedmičku sa v ozdravovaní ovzdušia dosiahne naozaj iba zanedbateľný pokrok. Odpútava sa tak zbytočne pozornosť výrobcov na niečo, čo je málo prínosné a to v čase, keď sa musia sústrediť na už dávnejšie schválený prechod na výrobu bezemisných áut. Iba bezemisné autá sa majú vyrábať od roku 2035,“ vysvetľuje Hajšel.
Dobrou správou podľa neho ale je, že oproti pôvodnému, naozaj zlému návrhu Európskej komisie, sa počas rokovaní v parlamente podarilo aspoň odstrániť niektoré -vyslovene škodlivé požiadavky. Oddialiť termíny vstúpenia normy Euro 7 do platnosti a zreálniť testovacie podmienky.
„Prijatými úpravami normy, za ktoré som hlasoval aj ja, by sa malo zabezpečiť, že sa ceny menších áut nebudú musieť zvyšovať tak výrazne. Že by sa stali pre nižšie zarábajúce kategórie ľudí nedostupnými a tým by sa v praxi prestali vyrábať,“ dodáva europoslanec.
Schválená norma je prakticky zbytočná
„Ale aj tak je schválená norma Euro 7 prakticky zbytočná. Hoci akýmsi jej prínosom je, že sa začne prísnejšie narábať aj s prachovými časticami vytváranými pri odieraní pneumatík a brzdení. A že sa zavedú prísnejšie parametre aj pre životnosť a recyklovateľnosť batérií. Takže tentoraz sa budú povinnosti týkať aj elektromobilov. A nielen automobilov so spaľovacími motormi,“ uvádza ďalej europoslanec. Pripomína tiež, že pre skvalitňovanie ovzdušia je oveľa viac ako prechod z normy Euro 6 na Euro 7 dôležitejšia náhrada starých áut za novšie. Priemerný vek automobilov na Slovensku, ale aj v susednom Česku, je totiž okolo 15 rokov. Čo je oveľa viac ako v západoeurópskych štátoch.
„Na záver upozorňujem, že toto stále nie je výsledná podoba normy Euro 7. Tá bude závisieť od výsledku nadchádzajúcich rokovaní medzi parlamentom a členskými štátmi,“ uzatvára svoj status poslanec Európskeho parlamentu Robert Hajšel.
Zdroj: fb/roberthajseleu
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Europoslanec Hajšel: Europarlament schválil zbytočnú normu, našťastie, v prijateľnejšej podobe