Na október je naplánovaný aj tzv. „oceliarsky summit“, kde sa bude rokovať o budúcnosti hutníctva, oceliarskeho aj automobilového priemyslu. Berlín tým chce vyslať signál Bruselu, že obavy z dôsledkov Green Dealu berie vážne.
Nemecký priemysel zažíva najhlbší úpadok za celé desaťročia – podľa denníka Financial Times sa jeho výkon vrátil na úroveň roku 2005, pričom hlavným dôvodom sú prudko rastúce ceny emisných povoleniek EÚ a tlak zelených regulácií.
Analytici varujú, ide o drastický pokles
Ako uvádza portál Echo24 podľa najnovších údajov tamojšieho štatistického úradu sa priemyselná výroba v auguste prepadla o 4,3 % oproti predchádzajúcemu mesiacu – takmer päťnásobne viac, než očakávali ekonómovia. V automobilovom sektore bol pád ešte dramatickejší: produkcia klesla až o 18,5 %.
Analytici varujú, že takýto pokles sa neudial ani počas globálnej finančnej krízy v roku 2008, ani počas pandémie. „Produkcia padá ako kameň,“ uviedli ekonómovia z ING, pričom varujú pred rastúcim rizikom „technickej recesie“. Claus Vistesen z Pantheon Macroeconomics dodal, že výsledky sú „ošklivé“ a nemecká ekonomika sa ocitla na hrane ďalšieho poklesu.
Elektromobilita stagnuje a clá USA pridávajú tlak
Prepad kľúčového automobilového sektora prichádza v čase, keď je prechod na elektromobilitu nákladnejší a pomalší, než automobilky očakávali. Predaje v Číne – najdôležitejšom trhu – klesajú a nové clá v USA situáciu ešte zhoršujú. Na problémy zareagoval aj koncern BMW, ktorý vydal varovanie pred poklesom zisku.
Šéfovia najväčších automobiliek sa vo štvrtok stretnú s kancelárom Friedrichom Merzom, aby diskutovali o budúcnosti odvetvia. Podľa Bloombergu sa vláda chystá otočiť kurz a dištancovať sa od Green Dealu aj plánovaného zákazu spaľovacích motorov. Hovorí sa o „väčšej flexibilite“ a možnom návrate k fosílnym palivám.
Producenti áut bijú na poplach
Predstavitelia európskeho automobilového priemyslu v otvorenom liste priznali, že splnenie emisných cieľov do roku 2035 je „už jednoducho nereálne“. Hoci na trhu pribúdajú desiatky modelov elektromobilov, stále tvoria len 15 % predajov, zatiaľ čo väčšinu ziskov generujú klasické spaľovacie autá – najmä SUV a prémiové modely.
Na október je naplánovaný aj tzv. „oceliarsky summit“, kde sa bude rokovať o budúcnosti hutníctva, oceliarskeho aj automobilového priemyslu. Berlín tým chce vyslať signál Bruselu, že obavy z dôsledkov Green Dealu berie vážne a má plán, ako ochrániť pracovné miesta počas recesie a rastúcej nezamestnanosti.
Nemecko – motor Európy – ide na voľnobeh
Nemecké hospodárstvo sa vo druhom štvrťroku medziročne znížilo o 0,3 % a exportne orientovaný priemysel trpí slabnúcim svetovým obchodom. Vláda preto spustila veľký investičný program financovaný dlhom, ktorý má v nasledujúcich rokoch podporiť rast. Ministerka hospodárstva Katherina Reiche však varuje, že účinok nastane len vtedy, ak sa investície zrealizujú rýchlo.
Očakáva sa, že hospodárstvo sa začne pozvoľna zotavovať až v roku 2025. Prognózy rátajú s rastom HDP o 0,2 % v roku 2025, 1,3 % v roku 2026 a 1,4 % v roku 2027. Do tej doby však zostane priemysel v najhoršom stave za posledné dve desaťročia – a s ním aj Nemecko, motor európskej ekonomiky, bude fungovať len na voľnobeh.
Zdroj: echo24, financialtimes












KOMENTÁRE ČLÁNKU :
FT: Nemecký priemysel sa prepadol o 20 rokov späť a môžu za to emisné povolenky a zelené regulácie