eReport.sk
Slovenský MiG na archívnej snímke.
Slovenský MiG na archívnej snímke. Foto: Matej Janák

EXKLUZÍVNE Dať ich Kyjevu? TOTO je pravda o našich MiGoch! V akom sú stave? Pre eReport prehovoril expert


Aká je pravda o našich MiGoch? Aktuálne rezonuje v spoločnosti situácia okolo ruských stíhačiek Mig-29, ktoré boli v Slovenskej republike oficiálne uzemnené v septembri 2022. Už vtedy sa verejne šepkalo, že budú po protilietadlovom komplexe S-300 ďaľšou významnou technikou, ktorú darujeme alebo posunieme za protihodnotu od Aliancie bojujúcej Ukrajine. Ako môže štát darovať svoj majetok inej právnickej osobe? Je vôbec možný dar, alebo musí byť vždy nejaké finančné plnenie?

Mohlo by vás zaujímať:

  1. Bábkoherečka MIRRI nezvládla
  2. Karas ponúkol alternatívy za nový trestný čin pre nedostatok zdravotníkov
  3. O mieri zas ani slovo
  4. Pohľad do vnútra takzvanej kazetovej bomby. Je použitie má katastrofické následky.

Na tieto a ďalšie súvisiace horúce otázky ponúkol pre eReport odpovede Vladimír Koláček. Ide o naslovovzatého špecialistu práve na spomínané bojové lietadlá vyrobené v Rusku. Po skončení Vysokej vojenskej leteckej školy svoju profesionálnu kariéru začínal ako technik lietadla MiG-23 v 11. stíhacom leteckom pluku v Žatci.  O svojich bohatých skúsenostiach už napísal aj úspešný knižný titul „Obsluhoval som MiG-y“. Čitateľom v nej priblížil nielen službu a život pozemných špecialistov letectva v československej armáde, ale neskôr aj príchod na Slovensko. Koláček sa ako odborník inžiniersko-leteckej služby podieľal na budovaní novodobého slovenského vojenského letectva. Do civilu odišiel v roku 2004.

Obsiahly pohľad odborníka bez cenzúry

Čo teda hovorí na súčasnú situáciu okolo uzemnených MiGov Koláček? A ako vidí možnosti ich posunutia zo Slovenska na Ukrajinu. Jeho obsiahly pohľad prinášame v nasledujúcich riadkoch. Ide pritom o exkluzívny príspevok Vladimíra Koláčika pre eReport. Prečítajte si ho v plnom znení, bez cenzúry, a teda bez redakčných zásahov, ktoré by akokoľvek menili jeho obsah.

Ministerstvo je len správcom majetku štátu

Správa majetku štátu je riešená zákonom 278/1993z.z. A jeho novelami. Ak niečo nadobúdame ako Ministerstvo obrany, tak to nie je naše, ale štátne. Ministerstvo je len správcom majetku štátu, nie je jeho vlastníkom.

Paragraf 2 odsek (2): Slovenská republika ako právnická osoba vlastní majetok a nakladá s ním prostredníctvom správcov majetku štátu v súlade s týmto zákonom. Správca podľa § 1 ods. 1 písm. a), b) a d) môže nadobúdať majetok len do vlastníctva štátu. Správca majetku štátu vykonáva právne úkony pri správe majetku štátu v mene štátu. Správca koná v mene štátu pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku štátu, ktorý spravuje, alebo sporného majetku, ktorého správcom by mal byť podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov.

Tu je teda určené, že Ministerstvo Obrany SR ako jeden zo správcov majetku štátu s nim nakladá a musí s ním hospodáriť tak, aby nevznikla na majetku žiadna škoda.

Čo hovorí aktuálna legislatíva

V prípade lietadiel ide o hnuteľný majetok štátu, ktorého hodnota je vyššia ako 10 000 eur a tak by mal Správca majetku podľa tohto zákona majetok vyradiť z tabuliek mierových a vojnových počtov, aby sa tento stal prebytočným. Nuž ale ak sú lietadlá základnou výzbrojou celého vojenského útvaru, mal by zároveň aj zrušiť tento vojenský utvar. Lebo držať v tabuľkách počtov personál bez výzbroje je prinajmenšom čudné a nehospodárne.

Potom by mal prebytočný majetk podľa paragrafu 8 daného zákona, ktorý sa volá „Nakladanie s prebytočným hnuteľným majetkom štátu“, ponúknuť minimálne „Osobitným ponukovým konaním“, ako tovar zbrojného priemyslu. Je možné hnuteľný majetok aj darovať. A to podľa paragrafu 11 Prevod vlastníctva: odsek (7) Správca môže so súhlasom zriaďovateľa darovať hnuteľné veci vo vlastníctve štátu ale len a) neziskovej organizácii 13falebo inej právnickej osobe, 13g), ktorá nie je podnikateľom, na účely poskytovania zdravotnej starostlivosti, sociálnej pomoci, humanitárnej starostlivosti, ochrany a prezentácie kultúrnych hodnôt, vzdelávania a výchovy, ak preukázateľne počas najmenej jedného roka vykonáva tieto činnosti,

b) obci alebo vyššiemu územnému celku na plnenie úloh preneseného výkonu štátnej správy alebo na výkon samosprávy,

c) na účely rozvojovej spolupráce podľa osobitného predpisu,okrem humanitárnej pomoci podľa písmena d), na základe darovacej zmluvy uzavretej podľa slovenského právneho poriadku,

d) na účely humanitárnej pomoci v zahraničí, alebo ak to umožňuje všeobecne záväzný právny predpis; 18b) na platnosť takej darovacej zmluvy sa nevyžaduje písomná forma ani súhlas zriaďovateľa.

Lietadlá nikto nevyradil, nie sú prebytočným majetkom

Myslíte, že toto obsahuje darovanie inému štátu v prípade ozbrojeného konfliktu? Lebo do humanitárnej pomoci to vieme len ťažko zaradiť. Vlastne, ak mohlo byť „ humanitárne bombardovanie“ v minulosti, tak asi prečo nie? Najčistejším zákonným spôsobom je vyradenie lietadiel z tabuliek, tým sa stanú prebytočné a v Osobitnom ponukovom konaní ich predať za minimálne cenu znaleckého posudku, ktorý nemajú vypracovaný, lebo nie sú prebytočné. Napriek tomu TA3 zverejnila 12.12.2022 tento text: Slovensko je pripravené odovzdať Ukrajine stíhacie lietadlá MiG-29. Agentúre Interfax-Ukrajina to povedal minister zahraničných vecí Rastislav Káčer, podľa ktorého trojica slovenských ministrov minulý týždeň túto problematiku v Kyjeve prebrala s ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským.

K 16. februáru sú stíhačky Mig-29 v tabuľkách mierových a vojnových počtov. A hoci od konca septembra nelietajú, nik ich z nich nevyradil. A nie sú teda prebytočné ani neupotrebiteľné (neupotrebiteľné sú tri, ktoré sú síce v tabuľkách, no sú druhej kategórie, teda nedajú sa používať a sú teoreticky neopraviteľné).

Personál na nich musí vykonávať práce pri státí leteckej techniky, čo obsahuje okrem iného raz mesačne vykonať motorovú skúšku všetkých motorov, kde sa spotrebujú stovky litrov paliva pri každej.

Koľko máme vlastne Migov a v akej sú kondícii?

Migy z delenia Česko-Slovenska:

MiG-29A: 7501, 8003, 8605, 9308, 5113, 5515 a 5817 (nemodernizované) a 3709, 3911 (modernizované na MiG-29AS) MiG-29UB: 4401 (nemodernizovaný)

1. deblokácia ruského dlhu, 1993 cez LO Trenčín:

MiG-29A: 0820, 2022 (nemodernizované, 2022 zničená pri katapultáži) a 0619, 0921, 2123 (modernizované na MiG-29AS) MiG-29UB: 1303 (modernizovaný na MiG-29UBS)

2.deblokácia, rok 1995 cez Katrim-Stella: MiG-29A:

6829, 6930 (nemodernizované po roku 2000, zničené pri katastrofe) a 6124, 6425, 6526, 6627 a 6728 (modernizované na MiG -29AS) MiG-29UB: 5304 * údaje z mojej knihy Obsluhoval som MiGy.

K 16.2.2023 máme v tabuľkách mierových a vojnových počtov 9 lietadiel MiG-29AS prvej kategórie a dve druhej kategórie, dve MiG-29UB prvej kategórie a jedno druhej.

Realita a fakty o stíhačkách na Slovensku

(Tie 2+1 by sme mohli po vyradení z tabuliek okamžite darovať alebo predať, je však potrebné poznamenať že neboli modernizované a skončil im tak technický život v rokoch 2009, 2010 a 2013 – 20 rokov od výroby). Deväť bojových AS a dve dvojsedadlové UB boli modernizované a majú predĺžený technický život (dobu pokiaľ môžu byť prevádzkované pri dodržaní všetkých podmienok stanovených výrobcom) až 40 rokov a 4000 letových hodín od výroby, teda do rokov 2029 až 2035.

Musíme rátať s tým, že nás Rusko vyčlení ako cieľ veľkej dôležitosti. A pri teoretickom rozšírení konfliktu nám bude venovať špeciálnu pozornosť pre naše opravárenské kapacity vyčlenené pre opravy bojovej techniky Ukrajine. A pre dodávky útočných zbraní akou lietadlá určite sú.

Vladimír Koláček.

Podľa môjho odhadu máme letuschopné asi dve až štyri lietadlá MiG-29 AS a jedno MiG-29 UB. Zbytok je pre mierový výcvik prevádzky neschopný pre chýbajúce agregáty ktorým bol vyčerpaný technický život. Alebo medziopravný technický rezurz. Niektoré majú spotrebovaný rezurz do veľkej údržby (po 1000 hodinách). Tieto by sa však pre bojovú situáciu dali „veľkou prehliadkou“ a doplnením chýbajúcich agregátov celkom rýchlo dostať do letovej spôsobilosti.

Reexport má svoje jasné pravidlá

Je tu ešte jeden administratívny problém. V každej nadobúdacej zmluve sa nadobúdateľ zaväzuje že nevykoná REEXPORT bez súhlasu predávajúceho, Tými boli pri lietadlách MiG-29 Rosvooruženie, Rosoboronexport alebo RSK-MIG. Je to klauzula bežne používaná po celom svete. A preto napríklad Švajčiari nesúhlasili s predajom 35mm streliva do ich protilietadlových kanónov Oerlikon na Ukrajinu. Ani Nemecko nesúhlasilo s reexportom ich tankov Gepard z iných krajín na Ukrajinu. Môžeme urobiť reexport s vedomým porušením zmluvy. Alebo si vyžiadať súhlas od predávajúceho.

MiG 29 ako odpoveď na konkrétne stíhačky z USA

MiG-29 bol vyrábaný ako odpoveď na americké lietadlá tretej a štvrtej generácie a nahradil vo výzbroji MiG-21 a 23 všetkých verzií. Takto boli koncipované požiadavky pri výrobe prototypu:

Podľa návrhu projektu bola výpočtová maximálna rýchlosť MiG-29 vo veľkých výškach 2500 km/h, 1500 km/h v prízemnej výške. So zrýchlením od 600 do 1100 km/h – 13 s, od 1100 do 1300 km/h 7 sek. Praktický dostup s 50 % zásobou paliva 19 500 m, maximálna rýchlosť stúpania 325 m/s v nadmorskej výške 1000 m a maximálne prevádzkové preťaženie 9 g. Praktický dolet v prízemnej výške 800 km, vo veľkej výške 1500 km. A s jednou podtrupovou prídavnou palivovou nádržou 1500 litrov – 2750 km.

Skvelé parametre. Na 70. a 80. roky 20. storočia

Odhady bojovej účinnosti lietadla ukázali, že MiG-29 s dvoma raketami K-27 zabezpečí prepad vzdušných cieľov typu F-4E, F-111A, Tornado a Jaguar, lietajúcich v nadmorských výškach od 30 m do 23 km rýchlosťami až do 2500 km/h z prednej a zadnej polosféry. V blízkom vzdušnom boji s F-15 a F-16, vyzbrojenými raketami AIM-9L mali lietadlá MiG-29 s raketami K-73 v priemere prevyšovať protivníka 1,4-násobne F-15. A 1,5-násobne F-16.

FOTO Slovenské MiGy z archívu skúseného odborníka na tieto letadlá

GALÉRIA – Foto: Matej Janák

V „strečnom“ (let proti sebe) ďalekom raketovom boji s raketami na dlhé vzdialenosti (teraz stredné vzdialenosti do 80 km) s využitím pozemného navádzania mal mať MiG-29 určitú prevahu nad F-15 v celom rozsahu výšok a rýchlostí v dôsledku vyššej manévrovosti rakiet K-27 v porovnaní s AIM-7F a mal absolútnu prevahu nad F-16 vďaka výhode radarového kompletu Rubin nad radarom Westinghouse AN/APG-66 a vďaka neprítomnosť rakiet stredného dosahu na lietadlách F-16A. Pravdepodobnosť zasiahnutia lietadla F-4E pri streľbe z kanónu AO-17A dosiahla 0,4 – 0,8 a z kanóna TKB-687 – 0,2 – 0,7.

pplk. Ing. v.v. Vladimír Koláček vyštudoval Vysokú leteckú školu v Košiciach. Pôsobil u bojového útvaru 11. stíhacom leteckom pluku Žatec, kde pracoval na lietadlách MiG-21,23,29 od technika lietadla po inžiniera pluku pre motory a draky. V rokoch 1990-92 absolvoval technický postgraduál na Leteckej inžinierskej akadémii VLIIA Moskva. Po rozdelení bývalého Československa pracoval na Veliteľstve letectva a PVO v inžinierskych funkciách. A tiež na Ministerstve obrany ako riaditeľ odboru špeciálnych činností. V roku 2021 mu vyšla kniha „Obsluhoval som MiGy.“

O autorovi.

Tieto parametre boli dodržané, avšak boli skvelé na sedemdesiate a osemdesiate roky 20. storočia. Proti prvým sériovým lietadlám F-16 ktoré boli zavedené v štátoch NATO boli plne konkurencie schopné. * text prevzatý z mojej knihy Obsluhoval som MiGy.

Môže pomôcť MiG-29 Ukrajine?

Môže pomôcť MiG-29 alebo F-16 Ukrajine proti lietadlám Su-30m, Su 35 či Su -34?

Naše MiGy ako aj tie čo vlastnia Maďari, Poliaci alebo Bulhari majú rakety na blízky manévrový vzdušný boj. Na stredný raketový boj do asi 60-75 km podľa konkrétnych podmienok. F-16 z väčšiny európskych štátov sú na tom podobne. V strednom raketovom boji mierne prevyšujú MiG-29. Poliaci vlastnia F-16 block 50, ktorý je asi najrozšírenejším.

V žiadnom prípade nie sú konkurentom ruským Suchojom, ktoré nesú rakety s použitím nad 120 km. Ani starým MiG-31, ktoré môžu pôsobiť na vzdušné ciele vo vzdialenosti až 240km. Tu by bol konkurentom jedine F-35, F-16 block 70/72, ktorý máme objednaný. Pre Ukrajinu však nie je k dispozícii, lebo sa len práve vyrábajú prvé sériové kusy. Proti pozemným cieľom naše 29ky pôsobia len základnou výzbrojou, neriadenými raketami S-8 a bombami rôznych kalibrov. A to bez televízneho či laserového navedenia.

Hrozba rýchleho zostrelenia

Pri dostatočnej podpore protivzdušnej obrany nad územím ovládaným Ukrajinou by mohli pomôcť proti Su-25 či vrtuľníkom Mi-24 poprípade KA-52, ktoré sú hlavnou vzdušnou podporou pozemným silám protivníka. Taktiež môžu úspešne ničiť bojové drony nesúce výbušniny. V celom rozsahu výšok a rýchlostí, malé prieskumné drony kanónovou streľbou. V prípade vzdušného boja s lietadlami protivníka by boli však pravdepodobne rýchlo zostrelené.

Záverom aj o očakávaných krokoch Ruska

Ak vyriešime legislatívu, môžeme MiG-29 predať či darovať, no až po ich vyradení z tabuliek a urobení znaleckých posudkov. Zákon totiž stanovuje predaj prebytočného majetku za minimálnu cenu stanovenú znaleckým posudkom. Nadobúdacia cena nových bola kedysi v roku 1993 a 1995 21,5 milióna amerických dolárov. Vyradením MiGov by mal byť zrušený aj útvar. Pretože jeho nová výzbroj tu minimálne rok ešte nebude. To je veľká komplikácia a pravdepodobne to tak nebude. Je len na politickom rozhodnutí ako to urobiť pri dodržaní všetkých zákonov.

Musíme rátať s tým, že nás Rusko vyčlení ako cieľ veľkej dôležitosti. A pri teoretickom rozšírení konfliktu nám bude venovať špeciálnu pozornosť pre naše opravárenské kapacity vyčlenené pre opravy bojovej techniky Ukrajine. A pre dodávky útočných zbraní akou lietadlá určite sú.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

EXKLUZÍVNE Dať ich Kyjevu? TOTO je pravda o našich MiGoch! V akom sú stave? Pre eReport prehovoril expert

Odoberať
Upozorniť na
29 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

KOMENTOVALI STE:

Aktuálne