eReport.sk
minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD)
minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD), zdroj: tasr

Viac kvality, menej chaosu: Drucker predstavuje nový plán pre školy


Stredné priemyselné školy by sa mali vyčleniť ako osobitný druh strednej školy (SŠ), časom by mohli byť aj päťročné. Na SŠ sa má zaviesť nová forma digitálnej praxe a vzniknúť by mali tzv. centrá excelentnosti odborného vzdelávania. To sú niektoré zo zmien v odbornom vzdelávaní, ktoré v piatok predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Informuje TASR.

Zmeny sú súčasťou balíka, ktorý má prísť do legislatívneho procesu na jeseň. Mnohé z nich by mali platiť od septembra 2026 a niektoré o rok neskôr.

Slovensko mení odborné školstvo

„Odborným školám na Slovensku sa dlhodobo nedarí zosúladiť vzdelávanie s potrebami trhu práce, teda to, čo zamestnávatelia potrebujú,“ povedal Drucker na tlačovej konferencii s tým, že Slovensko patrí v rámci EÚ medzi krajiny s najväčším podielom študentov v odbornom vzdelávaní. „No realita je taká, že napriek tomu absolventi našich stredných odborných škôl majú často problém si nájsť uplatnenie v zamestnaní,“ skonštatoval. Školám totiž chýbala kvalita a lepšie prepojenie s praxou.

Stredné priemyselné školy v súčasnosti patria pod stredné odborné školstvo. „Potrebujeme, aby boli robustnejšie, aby mali tzv. odborovú čistotu. Nebude ich možno toľko, ako je dnes, ale určite budú silnejšie, kvalitnejšie,“ priblížil Drucker. V roku 2028 plánujú vytvoriť možnosť tzv. priemyselných škôl vyššieho typu, ktoré nebudú štvorročné, ale päťročné.

„Piaty ročník bude prepojený s vysokou školou, aby sa nahrádzal prvý ročník bakalárskeho štúdia a študenti, ktorí absolvujú tieto stredné školy vyššieho stupňa, budú môcť kontinuálne potom pokračovať, ak budú chcieť, na vysokej škole,“ ozrejmil s tým, že bakalársky program by sa dal dokončiť za dva roky. Na základe diskusií so zamestnávateľmi sa snažia podporiť vysoké školy v tom, že bakalári sú uplatniteľní na pracovnom trhu.

Centrá excelentnosti odborného vzdelávania majú byť podľa Druckera špičkovými školami, na ktorých sa budú testovať nové spôsoby vyučovania, pripravovať sa na nich budú učitelia a zapájať sa majú aj zamestnávatelia. „Už v súčasnosti sa testujú takéto centrá excelentnosti, máme ich 16,“ ozrejmil minister. V každej oblasti sektorového zamerania by malo vzniknúť minimálne jedno centrum excelentnosti, čiže napríklad v oblasti informačných a komunikačných technológií, automobilovom priemysle, pôdohospodárstve, cestovnom ruchu, robotike, rozvoji vidieka, či lesníctve.

Ministerstvo školstva chce zaviesť aj systém agentúrneho duálneho vzdelávania. Ide o nový spôsob, ako zapojiť do odborného vzdelávania viac zamestnávateľov, napríklad malé a stredné podniky. „S ministerstvom zdravotníctva sme sa už dohodli na tom, že duálne vzdelávanie sa otvorí aj zdravotníckym školám,“ povedal Drucker s tým, že do duálneho vzdelávania by mohli byť okrem praktickej sestry zapojené aj odbory ako laborant či masér.

Digitálne vzdelávanie by zase malo byť povinnou súčasťou technických a informatických smerov. Minister pripomenul, že Slovensko je industriálna krajina s veľkým podielom v oblasti automobilového či elektrotechnického priemyslu, no prichádzajú nové výzvy v elektromobilite aj umelej inteligencii, na ktoré treba reagovať.

Zdroj: TASR

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Viac kvality, menej chaosu: Drucker predstavuje nový plán pre školy

Odoberať
Upozorniť na
1 Komentár
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre