eReport.sk
Trnavská MHD, foto redakcia eReport Trnava
Trnavská MHD, foto redakcia eReport Trnava

Drahá revolúcia: Cena základného lístka MAD je rovnaká ako v Ríme! 


Trnava jazdí ponovom od polovice decembra. Zmeny nepotešili vodičov ani cestujúcich, ktorí posledné týždne bombardujú mesto aj opozičných poslancov.  

Prešli dva mesiace od zavedenia „revolučných“ zmien v mestskej autobusovej doprave do praxe. Dobré úmysly narazili na neochotu mesta navyšovať investície do verejnej dopravy. Odborníci čelili zdanlivo nemožnej úlohe: zachrániť ovcu a zároveň nasýtiť vlka. Menej liniek s väčším počtom zastávok, premenlivé trasovanie, alebo expresné spoje. K tomu komunikačný chaos, nespokojní vodiči a pohoršení cestujúci, ktorí si musia zvykať aj na zvýšené sadzby cestovných lístkov. 

To dobré, zlé a škaredé

Modernizácia mestskej autobusovej dopravy bola namieste. Mestu sa objektívne podarilo zdigitalizovať a zrýchliť proces obstarávania cestovných lístkov. Minulosťou je nástup výhradne cez vodičove dvere. Tento spôsob fungovania v minulosti zdržiaval mnohé spoje, najmä na vyťažených linkách č. 3 a č. 4. V Mestskom buse dnes zaplatíte bezkontaktne platobnou kartou a držitelia čipových kariet môžu na nastupovanie využiť aj zadné dvere, ktoré sú vybavené novými označovačmi. Evidentná bola snaha uľahčiť prácu vodičom prostredníctvom zjednotenej sadzby 1,50 eura pri platbe v hotovosti. Ide o najdrahšiu formu úhrady cestovného s cieľom motivovať na využívanie čipových kariet. Argumentom bola tiež harmonizácia cien cestovného s krajským dopravcom. 

Nová výška cestovného pri platbe v hotovosti pohoršila časť obyvateľov Trnavy. Krátko po zavedení zmien vznikla online petícia so žiadosťou o zachovanie pôvodných cien základného lístka na úrovni 0,70 eura. Skokovým navýšením o takmer 120 % sa Trnava zaradila k najdrahším mestám na Slovensku a dorovnala aj niektoré európske metropoly. Napríklad v hlavom meste Talianska v Ríme stojí základný cestovný lístok rovnako ako v Trnave – 1,50 eur.  

Trnava zároveň patrí k stredne veľkým mestám s najmenším počtom liniek. Zatiaľ čo Arriva obsluhuje 7 oficiálnych autobusových liniek, v neďalekej Nitre ich majú až 29. Navrch má aj populačne menší Trenčín, ktorého mestský dopravca prevádzkuje 15 denných liniek, 6 školských liniek a 3 nočné linky. Mesto Martin ponúka 24 denných autobusových liniek napriek tomu, že v porovnaní s Trnavou má o takmer 15 000 obyvateľov menej. 

Tlak na opozíciu

Prvé ohlasy na zmeny v MAD prinášajú negatívnu odozvu. Do verejnej ankety na apolitickej webovej stránke imhd.sk sa zapojilo 160 účastníkov, z toho 70 % deklaruje „výrazné zhoršenie“ fungovania v porovnaní s predchádzajúcim režimom. Možnosť „výrazné zlepšenie“ označilo len 16 % hlasujúcich. Približne 6 % si myslí, že MAD je „v niečom lepšia, v niečom horšia“. Mnohí obyvatelia preniesli svoju frustráciu aj na samotných vodičov Arrivy. Po mnohých sťažnostiach si okienko kabíny v autobuse vyzdobili svojským odkazom: „Pripomienky k novým cestovným poriadkom a cenám smerujte na odbor dopravy mesta Trnava…Vodič, čo Vás vezie, za to nemôže ani to nevie ovplyvniť.“

Vlastnú anketu pre verejnosť na svojich stránkach zverejnil aj opozičný poslanecký klub Trnava pre každého. Predmetom mnohých sťažností je nezvládnutá komunikácia mesta, ktoré neodpovedá na pripomienky obyvateľov. „Chýba zastávka medzi Coburgovou a Nerudovou (je to vyše 1 km dlhý úsek), zastávka Odbojárska neexistuje – napriek tomu ju uvádzajú. Na trase do mesta je o 2 zastávky viac ako v opačnom smere. Mesto na môj e-mail zatiaľ 20 dní neodpovedá,“ napísala Katarína Nádaská pod príspevok ankety. Ide len o jeden z mnohých komentárov, ktoré upozorňujú na pasivitu mesta. Viacerí považujú správanie mesta za úmyselné. Personálna kapacita odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou za ostatné obdobie niekoľkonásobne narástla. Zmenám v MAD venovala opozícia aj poslednú tlačovú konferenciu, kde poslanci vystúpili so sťažnosťami od obyvateľov a vyzvali mesto na nápravu vzniknutej situácie. 

Bez dát

Redakcia eReport Trnava oslovila mesto Trnava so žiadosťou o zverejnenie najnovších dát o preprave cestujúcich po zmenách v MAD. Zaujímal nás počet prepravených cestujúcich v porovnaní s predchádzajúcim obdobím a počet žiadostí o vydanie dopravnej karty, SeniorPassov a počet zakúpených PCL lístkov. Napriek uvedeniu termínu nám mesto Trnava do uzávierky aktuálneho čísla neposkytlo žiadnu odpoveď. Objektívne dáta o využití liniek s novým trasovaním a zmenách v počte prepravených cestujúcich má v súčasnosti v rukách mesto bez avizovaného zverejnenia prvých skúseností s novým nastavením mestskej autobusovej dopravy v Trnave. 

Zdroj: eReport Trnava

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Drahá revolúcia: Cena základného lístka MAD je rovnaká ako v Ríme! 

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Aktuálne