eReport.sk
Ilustračné foto: tasr

Čo prežívajú deti kvôli zavretým školám? Psychické problémy a na úlohy kašlú


Pohár trpezlivosti rodičov začína pretekať. Po tom, čo ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi neprešiel ani druhý plán návratu detí do škôl, sa zdvihla vlna kritiky. Rodičia už toho skrátka majú dosť. Nielenže musia chodiť do práce, ale ešte aj dohliadať na vzdelanie svojich detí.

Niektorí rodičia sa so svojimi skúsenosťami z praxe priamo zdôverili na sociálnej sieti ministerstva školstva. „Doobeda sedia za počítačom, potom si musia aj niektoré uvariť. My chodíme do práce a nedá sa len obedy zohrievať z chladničky. Potom ich máme čo? Vyhnať von, aby sa fyzicky unavili alebo im nahradili triedu spolužiakov? Fakt je to už neúnosné,“ opísala situáciu jedna z mamičiek. Ozvala sa aj ďalšia: „Čím dlhšie sú doma, tým menej zodpovedne pristupujú k plneniu úloh. Deti to dištančne vôbec nebaví, takmer nič z učiva si nepamätajú. Počas online hodín sa zabávajú. Už mám pocit, že aj skutočný život berú a žijú dištančne.“

Hrozia psychické problémy

Takmer všetci rodičia tvrdia, že deťom škola chýba a žiaci sa skrátka potrebujú aj socializovať. „Dcéra trpí sociálnou izoláciou, stratou motivácie do učenia, zhoršením prospechu. Obávam sa vzniku psychických problémov. Úprimne som zhnusená a zúrivá, že moje dieťa nebude môcť ísť do školy.“ Viacerí rodičia poukazujú aj na momentálne preplnené obchodné centrá či otvorenie kostolov v porovnaní s tým, že deti musia sedieť doma.

Za pravdu rodičom, ktorí už začínajú byť z celej situácie vyčerpaní dáva aj detská psychologička Eva Gajdošová. „Už začína byť situácia naozaj kritická. Deti strácajú školské návyky. Predsa len tam bol určitý stereotyp dňa. Vedelo sa, že vyučovanie začína o 8., končí o pol druhej. Niekto mal družinu, niekto krúžky. Bol tam rytmus, ktorý je pre deti veľmi dôležitý, lebo spôsobuje stabilitu a upokojenie,“ povedala odborníčka v rozhlasovej relácii RTVS K veci. Psychologička tiež upozornila, že menšie deti trávia veľa času za počítačom.

Už má toho plné zuby

Z celej situácie však zrejme nie sú nešťastní len rodičia a školy, ale aj samotný minister. Je totiž verejným tajomstvom, že návrh pred tým ako ho odmietol Ústredný krízový štáb, vetoval premiér Igor Matovič. Predseda vlády mal totiž trvať na 100 % pretestovaní zamestnancov škôl, žiakov a ich oboch rodičov. A to Gröhlingov plán nespĺňal, pretože hovoril o 70 % pretestovaní, ktoré malo byť dobrovoľné a týkalo by sa iba jedného z rodičov. A tak minister školstva dostal novú úlohu a bude vypracovávať tretí plán návratu detí do škôl. Návrh by chcel minister odovzdať do 23. decembra, hoci nedávno priznal, že pohár jeho trpezlivosti sa pomaly napĺňa. „Kvôli tomu, aby sme deti dostali do škôl, kvôli učiteľom, školám a rodičom, ten pohár je veľmi hlboký. Ešte budem ďalej pracovať na tom, aby sme aj niektoré úlohy, ktoré sú naozaj mimo môjho chápania, nejakým spôsobom splnili,“ nechal sa počuť po rokovaní Ústredného krízového štábu Gröhling, ktorý nechcel komentovať, či naozaj je problém v odbornosti jeho plánov, alebo v niečom inom.

Premiér: Ja to vyriešim

Matovič sa rozhodol, že situáciu vezme do svojich rúk a ministrovi školstva ukáže, že sa to dá. Od pondelka sa teda zopár škôl otvorí. Zaujímavosťou je, že medzi nimi bude aj súkromná škola, ktorú navštevujú premiérove dve dcéry. Presne tá škola vo vedení ktorej stojí muž, ktorého firma vyhrala kšeft so štátom na dodávku antigénových testov.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Čo prežívajú deti kvôli zavretým školám? Psychické problémy a na úlohy kašlú