eReport.sk
Dôchodcovia o odsúvaní na okraj spoločnosti
Predseda Jednoty dôchodcov Slovenska Michal Kotian. Foto: tasr

Čo je problémom dôchodcov a udržateľnosti ich dôchodkov? Nie sú to 13. dôchodky, ale najmä 2. pilier


Sľuby sa sľubujú, …. sa radujú. Za tie tri bodky si môže dosadiť každý čo chce. Naši seniori a čakatelia na dôchodcovský vek si tam určite pripíšu – dôchodcovia. Tí sa totiž už napočúvali toľko sľubov od politikov naprieč všetkými vládami, že im z toho ide hlava prasknúť. Po nežnej revolúcii im sľubovali švajčiarske dôchodky, neskôr zvýhodnený 2. pilier, teraz vyššie 13. dôchodky. A čo majú? Švajčiarske dôchodky ani náhodou, na výhody z 2. piliera tiež môžu zabudnúť a 13. dôchodok? To je ako čakať na 13. plat. Určite by každý prijal počas celého roka viac ako čakať na to, či na konci roka vôbec niečo dostane, alebo na neho akosi – nezvýši.  

Dôchodky na Slovensku sú stále nízke

A práve tak sú na tom aj naši seniori. Jednota dôchodcov na Slovensku (JDS) v tlačovej správe upozorňuje, že problémom dlhodobej udržateľnosti dôchodkov na Slovensku je najmä 2. pilier a jeho zlé nastavenie. Podľa JDS by sa mala v tomto volebnom období prijať legislatíva, ktorá by podporila možnosť zvyšovať dôchodky do budúcnosti cez daňovú úľavu v 3. pilieri. Dobrovoľnosť sporenia na dôchodok s daňovými úľavami je spoločne s 1. priebežným pilierom podľa JDS základom dlhodobej udržateľnosti dôchodkov na základe solidarity, zásluhovosti aj ochoty podieľať sa zo súčasných príjmov na výške svojho dôchodku v budúcnosti.

Problémom dlhodobej udržateľnosti dôchodkov na Slovensku je najmä 2. pilier a jeho zlé nastavenie.

Michal Kotian, predseda Jednoty dôchodcov Slovenska

Dôchodky na Slovensku sú stále nízke v porovnaní s krajinami EÚ v percentuálnom pomere k HDP aj parite kúpnej sily seniorov, dôležité je preto podporiť a stabilizovať 1. pilier, nie 2. pilier. „Opakovane a opätovne sledujeme masívnu kampaň niektorých politických strán ale najmä Rady pre rozpočtovú zodpovednosť proti dôchodkom a dôchodcom. Táto Rada s niekoľko tisícovými mesačnými mzdami poúča verejnosť, že dôchodky rádovo 400, 500 či 600 eur sú vysoké, spochybňujú aj výplatu 13. dôchodkov, ktoré zhoršujú verejné financie o 0,4% HDP,“ konštatuje v správe Michal Kotian, predseda Jednoty dôchodcov.

Už pri zavádzaní 2. piliera sa klamalo

Pritom 2. pilier podľa Kotiana odoberá z dôchodkov v súčasnosti viac ako dvojnásobok, teda skoro 1% HDP, čo je viac ako 1,2 miliardy eur každý rok. „Keď bol 2. pilier prijatý, mali byť do neho presunuté finančné prostriedky z privatizácie strategických podnikov, ktoré nakoniec Dzurinda s Miklošom použili na sanáciu bánk. Tých bánk, ktoré v súčasnosti nariekajú, že 1,2 miliardy eur ročný čistý zisk sa im máli. Zároveň sa pri zavedení 2. piliera v roku 2005 deklarovalo, že ľudia, ktorí budú poberať dôchodky aj z prvého aj z druhého piliera, ich budú mať vyššie,“ uvádza ďalej Kotian, podľa ktorého je toto ale lož, pretože to platí iba pre ľudí, ktorí zarábajú minimálne dvojnásobok priemernej mzdy.

Keď bol 2. pilier prijatý, mali byť do neho presunuté finančné prostriedky z privatizácie strategických podnikov, ktoré nakoniec Dzurinda s Miklošom použili na sanáciu bánk. Tých bánk, ktoré v súčasnosti nariekajú, že 1,2 miliardy eur ročný čistý zisk sa im máli.

Michal Kotian, predseda Jednoty dôchodcov Slovenska

Pre týchto menej ako 10% súčasných zamestnaných bude 2. pilier s ohľadom na ich príjmy prínosom na dôchodok. Pre zvyšných 90% zamestnaných to ale znamená, že dostanú nižšie dôchodky, ako by dostali, ak by boli iba v 1. pilieri. „Aktuálne máme podľa údajov MPSVaR stav, že asi 30-tisíc seniorov poberá dôchodky z oboch pilierov, pritom 95% z nich by malo mesačný dôchodok vyšší o 50 eur, keby zostali len v prvom pilieri. Aj preto sú údaje Rady pre rozpočtovú zodpovednosť o udržateľnosti dôchodkového systému prostredníctvom 2.piliera zavádzajúce,“ prízvukuje Kotian, podľa ktorého nikto z nás teraz nevie povedať, v ktorom okamihu pôjde do dôchodku, a v akom stave budú jeho financie v 2 pilieri.

Na stratách by sa mali podieľať aj spoločnosti

Práve štát má zároveň ústavnú povinnosť zabezpečiť dôstojný a primeraný príjem, čo sa súčasná vláda aj snaží v čo najväčšej miere presadzovať. „Nesprávne sa tiež v mediálnom priestore v rámci financií v 2. pilieri hovorí o sporení. Ide o investovanie, čo predstavuje formu hazardu bez garancií. Takisto sa mediálne zväčša prezentuje výnos fondov, ktorý však spravidla nezohľadňuje infláciu. Tá bola v poslednom období viac ako turbulentná. Neviem si predstaviť, akú vešteckú guľu leštia páni z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, keď si dovoľujú v kontexte týchto skutočností obhajovať 2. pilier a bojovať proti 13. dôchodkom,“ konštatuje Kotian, ktorý by bol zvedavý, ako by fungovali dôchodcovské spoločnosti, keby sa priamo podieľali aj na stratách vo fondoch.

Ako vedia páni z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, že sa tieto straty investícií ľudí v 2. pilieri nezopakujú?

Michal Kotian, predseda Jednoty dôchodcov Slovenska

Napríklad v roku 2022 mali fondy stratu skoro 900 miliónov eur. „Ako vedia páni z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, že sa tieto straty investícií ľudí v 2. pilieri nezopakujú? To bude udržateľné, alebo majú nejaký nástroj na finančné trhy?“ pýta sa predseda Jednoty dôchodcov Slovenska, podľa ktorého zároveň vyvstáva otázka, prečo sa fondy nepodieľajú na týchto stratách, ale nesú ich iba investori vo fondoch, teda bežní ľudia, ktorí takto môžu prichádzať o svoje budúce dôchodky. „Nie je to krásne podnikanie, keď vždy zarobíte a ešte vám to garantuje štát? A to aj v prípade, keď vaši klienti prerobia 900 mil. eur, ale vy zarobíte minimálne na poplatkoch?“ uvádza ďalej Kotian.

Dôchodky na Slovensku by sa mali zvýšiť

Posledným a najzávažnejším argumentom, prečo Rada pre rozpočtovú zodpovednosť klame a zavádza ohľadne 13. dôchodkov je podľa Kotiana percentuálny podiel vyplácaných dôchodkov na HDP, ktorý je bežným „meradlom“ v rámci krajín EÚ. „Za rok 2021 vykazuje Eurostat pre Slovensko pomer 8,5% HDP, pričom priemer krajín EÚ je viac ako 13% HDP. Ak by sme zobrali do úvahy zvyšovanie dôchodkov za roky 2022, 2023 a 2024 (napr. v ČR bolo podstatne vyššie), tak je stále rozdiel približne 4% HDP, čo je asi 5 miliárd eur ročne. 0,4% HDP pre 13. dôchodky ako hrozba je preto strašením Rady pre rozpočtovú zodpovednosť,“ ponúka Kotian niekoľko čísiel a dodáva, že dôchodky na Slovensku treba, naopak, bezpodmienečne zvýšiť.

Mohlo by vás zaujímať:

  1. Poslanec NRSR, M. Stuška

Výška dôchodkov má podľa Jednoty dôchodcov Slovenska každopádne pozitívny vplyv na ekonomiku, pretože seniori nakupujú na Slovensku a minú tu celé svoje penzie. „To sa nedá povedať o ľuďoch s mesačnými mzdami cez 10-tisíc eur, alebo ak ako príklad použijeme 14-tisíc eur mesačne, ako mal ešte v krízovom roku 2022 pán Tóth, predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Slovenských seniorov nestretnete na dovolenkách v Karibiku pán Tóth, veľakrát nechodia ani na Šíravu, maximálne na pobyt so štátnou účelovou dotáciou do slovenských kúpeľov,“ napísal na záver tlačovej správy Michal Kotian, predseda Jednoty dôchodcov Slovenska.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Čo je problémom dôchodcov a udržateľnosti ich dôchodkov? Nie sú to 13. dôchodky, ale najmä 2. pilier

Odoberať
Upozorniť na
3 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Dnes…

KOMENTOVALI STE: