eReport.sk
Agentúry s predvolebnými prieskumami pohoreli!
České médiá zhodnotili slovenské voľby a víťaza. Na snímke povolebná atmosféra v centrále Smeru. Robert Fico sa novinárom neukázal. Foto: tasr

Povolebná analýza: Agentúry s predvolebnými prieskumami pohoreli! Kto meral najmenej presne?


Portál mediaklik.sk priniesol veľký prehľad predvolebných prieskumov najväčších agentúr. Výsledky sa výrazne líšia od povolebnej reality. Úplne najhoršie dopadli agentúry AKO a NMS. Focus a Median SK sa zas zosmiešnili extrémne nepresnými exit pollmi.

Portál mediaklik sa pozrel na to, aké predvolebné prieskumy prinášali najväčšie agentúry na Slovensku a porovnali ich výsledky s povolebnou realitou. Zamerali sa na posledné prieskumy, ktoré sa realizovali po 25. septembri.

Najpresnejší bol SANEP

Z posledných predvolebných prieskumov pred moratóriom sa najviac priblížila k výsledkom volieb agentúra SANEP. Agentúry AKO a NMS nemali správne ani víťaza. Tvrdili, že vyhrá PS.    Ipsos, Median a Focus trafili správne aspoň víťaza, aj keď SMERu-SSD nikto z nich nenameral až taký vysoký výsledok, aký Smer dosiahol.

Mohlo by vás zaujímať:

  1. Postupujeme v súlade so zákonmi
  2. Hamranove akcie sú neskutočným fiaskom

Celkový víťaz predvolebných meraní je agentúra SANEP. Ako sa píše v článku portálu Mediaklik: „Prieskum agentúry SANEP pre Televíziu ta3 predikoval 25. septembra trojici víťazných strán najpresnejšie preferencie s priemernou odchýlkou len ± 0,93 percentuálneho bodu od výsledkov volieb. Víťaznej strane Smer namerala preferencie, ktoré sa od výsledkov volieb líšil len o 0,34 percen­tuálneho bodu.“

Aj SANEP sa však mýlil v prípade Sme rodina a Republika. Obom týmto stranám predpovedal vstup do parlamentu a to aj s rezervou. SANEP sa mýlil sa aj pri OĽaNO. Matovičovi predpovedali výsledok, ktorý by mu na parlament nestačil.  

Smeru uberali, PS-ku pridávali

Zaujímavosťou je, že každá jedna z prieskumných agentúr podhodnocovala výsledok Smeru. Ani jedna neprisudzovala strane SMER-SSD taký silný výsledok, aký nakoniec dosiahol.

Zato však niekoľko z agentúr, v posledný týždeň pred voľbami, predpovedali strane PS víťazstvo. Ipsos, Median aj NMS predpovedali strane PS lepší výsledok než aký dosiahli a to dokonca až skoro o celé 2 percentá.

Okrem agentúry Sanep, ktorá trafila preferencie Smeru skoro presne, sa priblížila už len agentúra Ipsos, ktorá mu prisudzovala aspoň vyše 20%.

Republika prekvapila všetkých

Hlas to nemal s prieskumami tiež oveľa lepšie ako Smer. Mnohé ho podcenili. Najviac agentúra NMS, ktorá mu predpovedala zisk iba 10,5 percenta. Median a IPSOS mu priniesli v týždni pred voľbami iba niečo cez 11%. Iba agentúra AKO Hlasu namerala o 0,3% viac hlasov, ako bolo nakoniec dosiahnutých 14,7. Konkrétne 15%.

OĽaNu všetci okrem agentúry Median SK predpovedali postup do parlamentu.

Ako sme už spomínali, Republike každá jedna agentúra týždeň pred voľbami „sľubovala“ vstup do parlamentu. U Sme rodina to také jednoznačné nebolo, tam polovica agentúr namerala menej ako 5 percent.

Úplne nepresné exit polly

Ako dopadli exit polly ktoré sa zverejnili vo volebný večer po zatvorení volebných miestností sa už vie. Focus absolútne pohorel, keď nameral ako víťaza Progresívne Slovensko s 23,5 percentami. Smeru nameral Focus iba niečo vyše 21%. SNS mala ostať za bránami parlamentu. Agentúra Median SK tiež predpokladala víťazstvo Progresívneho Slovenska, ale iba s 20 percentami. SMER mal skončiť druhý s 19 percentami.

V nadväznosti na tento škandalózne nesprávny výsledok si riaditeľ Focusu, Martin Slosiarik, priznal chybu a vyjadril sa, že už ani nemá chuť nejaké exit polly robiť.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Povolebná analýza: Agentúry s predvolebnými prieskumami pohoreli! Kto meral najmenej presne?

Odoberať
Upozorniť na
4 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre